Zuivel: wat kies je?

Het aanbod aan zuivelproducten lijkt steeds groter te worden. Heb je weleens op het etiket van een pak melk of kwark gekeken? Daar staat precies wat er in de melk of kwark zit. Als je kijkt naar de voedingswaarden, vind je informatie over de verschillende voedingstoffen zoals eiwitten, suiker, en vetten. Soms weet je echt niet meer welk product je moet kiezen en welke het beste bij de bewoners past. Het ene product bevat meer suiker, het ander meer vet en weer het andere meer eiwitten. Voor welk product kun jij het beste gaan?

Eiwitten in zuivel
Eiwit, ook wel proteïne genoemd, vind je in alle zuivelproducten. Eiwitten zijn belangrijk voor herstel en behoud van spiermassa. Vooral na je 50e verlies je meer spiermassa, met name als je minder beweegt. Naast beweging zijn eiwitten onmisbaar. Eiwitten dragen bij aan de groei en onderhoud van je spieren. Vooral als het door omstandigheden niet meer mogelijk is voldoende te bewegen is eiwit belangrijk.

Een goed begin is om ’s ochtends een bakje kwark of yoghurt bij het ontbijt te nemen naast een glas melk. Magere en ook volle kwark bevatten het meeste eiwit met zo’n 12-16 gram per portie (schaaltje van 150 gram). Yoghurt bevat zo’n 6 à 7 gram eiwit per schaaltje. Een glas melk bevat rond de 7 gram eiwit. Op de verpakking staat hoeveel eiwit er in een bepaald product zit per 100 gram.

Hier vind je precies hoeveel eiwit er in zuivel zit.

Suiker in Zuivel
Melk en melkproducten bevatten ook suiker, deze noemen we Lactose. Lactose zit van nature in melk, daarom smaakt het een beetje zoet. Aan bepaalde zuivelproducten is suiker toegevoegd, denk daarbij aan bepaalde vla’s , vruchtenyoghurt en fruitzuivel dranken. Deze suikers komen van nature niet voor in het product. Suikers zijn koolhydraten en geven daarom energie, maar te veel suiker is niet goed. Zuivelondernemingen hebben daarom afgesproken om steeds minder suikers aan producten toe te voegen. Maar je kunt ook zelf kiezen voor varianten zonder toegevoegde suikers.

Sommige mensen kunnen lactose niet goed verdragen en hebben daarom moeite met het eten en drinken van zuivelproducten. Mensen met een lactose-intolerantie kunnen het melksuiker niet afbreken in hun darmen met vervelende gevolgen zoals diarree, buikkrampen of winderigheid. Lactose Vrij melk kan door de meeste mensen met een lactose-intolerantie wel worden gedronken. Ook harde Nederlandse kazen kunnen zij goed verdragen omdat daar geen lactose in zit na het rijpen.

Vetten in zuivel
Vetten hebben een beetje een slechte naam. Ze worden snel geassocieerd met overgewicht en een ongezonde levensstijl, maat het lichaam heeft juist ook vetten nodig! Vetten in voeding zorgen ervoor dat bepaalde vet-oplosbare vitamines (A,D,E en K) goed opgenomen worden. Ook zorgen ze ervoor dat je een vol gevoel hebt na een maaltijd en geven ze energie.

Hier zie je precies hoeveel vetten er in zuivel zitten.

Wat kies jij?
Welk zuivelproduct het beste bij jou past ligt aan verschillende factoren. Wil je op je gewicht letten? Kies dan voor magere producten, dit bevat minder suiker en vetten. Wil je juist aankomen? Kies dan voor volle zuivelproducten met een hoger percentage vet, vet bevat namelijk per gram de meeste calorieën. Beweeg je veel, ga je voor spierherstel of wil je juist spieren opbouwen? Kies dan voor zuivelproducten met meer eiwitten. Eiwitten dragen namelijk bij aan de groei van de spiermassa.

 

 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen