Frisse en zomerse zuivel

Verfrissende drankjes en hapjes zijn als het warm is extra lekker. Veel mensen vinden zuivel juist in de zomer een goed idee. En dat is mooi, want in zuivel zitten van nature nuttige voedingsstoffen voor de bewoners, zoals calcium en eiwitten. Daarnaast bevat zuivel vocht dat meetelt voor de totale vochtbehoefte. Ontdek daarom snel deze 5 frisse en zomerse zuivelopties én hoeveel vocht de bewoners daarmee binnenkrijgen.

  1. Verfrissende komkommersmoothie

Een fruitsmoothie is heerlijk, maar wat dacht je van een komkommersmoothie?! Frisser dan dat wordt het niet. Komkommer bevat het meeste water van alle groentesoorten, maar liefst 96%. Verwijder de schil en zaadlijsten en mix de komkommer met yoghurt in de blender. Maak het af met een vleugje munt. Een komkommersmoothie met 100 ml halfvolle yoghurt en een vierde komkommer (100 gram) levert de bewoners 196 ml vocht op.

  1. Kwark en citrusfruit

Sinaasappel, citroen en limoen; citrusfruit geeft een ultiem verfrissend gevoel. Zuur met een frisse twist en daarom heerlijk te combineren met kwark. En mooi meegenomen: citrusfruit bevat over het algemeen veel vitamine C. Met 150 ml volle kwark en een halve sinaasappel krijgen de bewoners 176 ml vocht binnen.

  1. Karnemelk met een twist

Deze klassieker is nog altijd een geliefde dorstlesser. Veel ouderen vinden de zure smaak van karnemelk namelijk erg lekker. Wil je de bewoners een extra frisse en vrolijke variant serveren? Meng dan de karnemelk met sorbetijs in de favoriete smaak van de bewoners. Rietje en parasolletje erbij en de zomer kan beginnen! Een glas karnemelk met een bolletje sorbetijs is goed voor 218 ml vocht.

  1. Yoghurt met fruit

Ook yoghurt is natuurlijk hartstikke fris. Een leuk weetje is dat zure melkproducten voor minder slijmvorming zorgen. Yoghurt met fruit is helemaal een lekkere zomerse traktatie. Heeft een bewoner moeite met kauwen en/of slikken? Blend de yoghurt en het fruit dan tot een smeuïge fruityoghurt. Met 150 ml yoghurt en 50 gram aardbeien krijgen de bewoners 176 ml vocht binnen.

  1. Kokoskwark met ananas

Bij kokos denk je vast aan tropische eilanden en witte stranden. Neem je bewoners hiermee naartoe met een heerlijke kwarkvariant. En dat is heel eenvoudig, want je vindt kwark met een kokossmaakje gewoon in de supermarkt. Extra tip: voeg er verse stukjes ananas aan toe. Deze tropische verrassing van 150 gram kokoskwark en 50 gram ananas is goed voor 169 ml vocht.

Meer weten over zuivel? Check het artikel: 5 vragen over zuivel als dorstlesser!

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen