Eiwitten in zuivel: een goede basis

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: het is superbelangrijk dat de bewoners voldoende eiwitten binnenkrijgen. Helemaal voor bewoners die herstellen na een operatie of ziekte zijn eiwitten essentiële bouwstoffen. Hoe kun je dus ervoor zorgen dat elke bewoner op een aangename manier voldoende eiwitten binnenkrijgt? Basisproducten zoals zuivel spelen daarbij een grote rol. Ontdek wat de bewoners nodig hebben en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Wat hebben de bewoners dagelijks nodig?

Het Voedingscentrum adviseert ouderen vanaf 50 jaar om dagelijks 3 tot 4 porties melk en melkproducten en 2 plakken kaas te nemen. Deze aanbeveling is er om de eiwit- en calciumbehoefte te halen.

Tips! Zo krijgen de bewoners dagelijks 3 tot 4 porties melk- en melkproducten binnen:

  • Geef een glas melk of karnemelk bij het ontbijt en bij de lunch.
  • Geef regelmatig zuivel tussendoor, bijvoorbeeld een beker warme chocolademelk.
  • Varieer met het ontbijt en geef bijvoorbeeld ook eens een schaaltje yoghurt of kwark.
  • Sluit de avondmaaltijd lekker én eiwitrijk af met een toetje.

Wat is het verschil tussen eiwitrijk en eiwitverrijkt?

Eiwitrijk eten en drinken zijn producten waar van nature eiwitten in zitten, zoals zuivel, vis en vlees. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je voldoende eiwitten binnen. Aan eiwitverrijkte producten zijn extra eiwitten toegevoegd. Het gaat hier om producten waar van nature geen of weinig eiwitten in zitten, zoals soep en brood.

Hebben de bewoners een eiwitverrijkt dieet nodig?

De Gezondheidsraad geeft op basis van een recent onderzoek aan dat voor ouderen een hogere eiwitaanbeveling niet nodig is. Deze norm geldt voor ouderen die gezond zijn en een gezond gewicht hebben. Kwetsbare ouderen en ouderen die ziek zijn of herstellen van een behandeling of een operatie, zijn wél gebaat bij dagelijks extra eiwitten.

Tips! Zo krijgen de bewoners die dat nodig hebben extra eiwitten binnen:

  • Beleg de boterham niet met 1 maar met 2 plakken kaas.
  • Bak eiwitrijke pannenkoeken (recept).
  • Maak een eiwitshake zonder eiwitpoeder (recept).
  • Verrijk een schaaltje kwark door nootjes eraan toe te voegen (recept).
  • Geef regelmatig eiwitrijke tussendoortjes zoals een schaaltje kwark.
  • Geef voor het slapen gaan een eiwitrijke bed-time snack, zoals een beker warme melk.

Meer weten over zuivel en eiwitten? Lees dan ook ‘Eiwitten in zuivel: hoeveel zit erin?

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen