Aandacht voor zuivel

Magere melk, halfvolle melk en melkproducten (zuivel) zoals 30+ kaas, magere yoghurt, halfvolle yoghurt en karnemelk passen in een gezond voedingspatroon. Wij leggen uit wat de kracht van zuivel is.

 

  1. Eiwitten van hoge kwaliteit

In melk zitten van nature eiwitten van een hoge kwaliteit. Deze dragen bij aan de instandhouding van botten en spieren. Dagelijks worden je spieren vernieuwd en eiwitten ondersteunen dit proces.

 

  1. Bron van vitamines en mineralen

Melk is een natuurlijke bron van calcium, vitamine B2, vitamine B12, fosfor en kalium. Producten die van melk zijn gemaakt, zoals yoghurt, gefermenteerde melkdranken en kaas, bevatten ook veel van de nutriënten die aanwezig zijn in melk. Yoghurt en kaas zijn van nature een bron van eiwit, calcium en fosfor. Kaas bevat daarnaast vitamine K, vitamine B12, B2 en zink.

 

  1. Lekker Hollands

Een bruine boterham met kaas en een glas melk erbij, Hollandser kan niet! Je hoort weleens dat calcium minder goed wordt opgenomen in combinatie met vezels. Er zijn verschillende wisselwerkingen tussen voedingsstoffen in ons eten en drinken. Het mooie is dat hiermee al rekening wordt gehouden in de voedingsadviezen. Je kunt zuivel dus gewoon combineren met brood.

 

  1. Minder slijmvorming

Zure melkproducten zorgen vaak dat er minder slijmvorming optreedt. Het is bij iedereen anders, maar zeker de moeite waard om een zuur melkproduct, zoals (drink)yoghurt of karnemelk, te geven als een bewoner hier veel last van heeft.

 

  1. Goede botgezondheid

Melk en melkproducten zijn de belangrijkste calciumleveranciers. Ze dragen voor ongeveer 40 tot 70% bij aan de calciuminname. Het is duidelijk aangetoond dat calcium de instandhouding van de botten ondersteunt. Melk en melkproducten bevatten van nature ook andere nutriënten, die bijdragen aan de instandhouding van de normale botgezondheid. Denk hierbij aan eiwitten, fosfor en vitamine D in het geval van met vitamine D-verrijkte zuivel.

 

  1. Lekker tussendoortje

We zijn in Nederland gewend om zuivel te nemen bij het ontbijt, de lunch of als toetje. Maar melk- en melkproducten kunnen ook heel goed tussendoor! Je kunt er zelfs een hartige twist aan geven door kwark te combineren met rode biet (zie recept), hazelnoten of olijven.

 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen