Organiseren kun je leren!

Zo leer je organiseren!

Herken je dat? Van die dagen waarop je niet weer waar je moet beginnen? Er ligt zoveel werk op je te wachten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Een goede planning helpt je dan de dag door. Maar hoe maak je nou een goede planning?

1. Zorg voor overzicht

Als je een planning gaat maken is het belangrijk om precies weten wat er allemaal moet gebeuren. Schrijf alles eens overzichtelijk bij elkaar en kijk of een taak uit te voeren is. Is de taak groot,  voer ‘m dan uit in delen, zodat het behapbaar blijft.

2. Belangrijke zaken als eerste

Plan belangrijke dingen als eerste. Het klinkt zo logisch, maar hoe vaak betrap je je erop dat je eerst de leuke dingen doet? Hierdoor ontstaan later brandjes die je moet blussen. En dat kost juist veel meer tijd, waardoor je je planning niet haalt.

3. Geef jezelf de ruimte

Je probeert natuurlijk zo goed mogelijk in te schatten hoeveel tijd dingen kosten. Maar het kan altijd gebeuren dat je met iets langer bezig bent dan gepland of dat er iets onverwachts gebeurt. Zorg daarom dat er in je planning ook ruimte zit om dit soort onverwachte dingen op te vangen.

4. Waarom moeilijke dingen uitstellen?

Als je iets moet doen wat je moeilijk vindt, is er altijd wel wat anders wat eerst ‘moet. Hierdoor blijf je steeds tegen dat ene vervelende klusje ‘aanhikken’. Je motivatie, perfectionisme of vermoeidheid kunnen oorzaken zijn om moeilijke dingen uit te stellen. Het kan helpen een moeilijke klus meteen aan te pakken. Dat geeft rust in je hoofd, waardoor je je beter kunt focussen op je andere taken.

5. Pushberichten leiden af

Krijg jij meldingen van nieuwe mail, appjes of het laatste nieuwe bericht op Facebook? Het zijn misschien elke keer maar een paar minuten tijd die je eraan besteedt, maar je wordt wel elke keer uit je concentratie gehaald. En daarom duurt een klusje vaak langer dan nodig. Zet daarom je telefoon uit en sluit je mail af als je écht door moet stomen. Wedden dat die planning afkomt die dag?

6. Nee zeggen mag

Als zorgmedewerker sta je altijd voor andere mensen klaar. Dat siert je, maar het kan je eigen planning ook in de problemen brengen. Zeg daarom ook eens ‘nee’ als je echt heel erg druk bent. Als je uitlegt waarom je een keer niet kunt helpen is daar meestal wel begrip voor.