Dit is wat gebeurt als je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt!

Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen!

In een gezonde en gevarieerde goede voeding zitten alle voedingsstoffen die we nodig hebben. En dat is belangrijk om ons lichaam goed te laten werken en ons fit te voelen. Maar hoe zorg je ervoor dat bewoners alle voedingsstoffen binnenkrijgen? We op een rij waarvoor je bepaalde voedingsstoffen nodig hebt en waar ze in zitten.

Eiwitten

Eiwitten zijn opgebouwd uit kleine bouwsteentjes: zogenaamde aminozuren. Sommige van deze aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, andere niet. Die moeten we dus via de voeding binnenkrijgen. Aminozuren worden in het lichaam weer gebruikt om nieuwe eiwitten en weefsels van te maken, bijvoorbeeld spieren. Eiwitten zitten in vlees, vis en zuivel. Maar ook in plantaardige producten, zoals peulvruchten en noten.

Koolhydraten

Koolhydraten leveren energie en zorgen ervoor dat we ons fit voelen. Bovendien bevatten sommige koolhydraatrijke producten ook voedingsvezels. Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede werking van de darmen. Dagelijks groenten, fruit en volkoren producten zorgen voor de dagelijkse portie koolhydraten en vezels.

Vetten

Vetten zijn een belangrijke energiebron en zijn een bouwstof voor onze cellen. Daarnaast hebben we ook een beetje vet nodig om een aantal vitamines (A, D, E en K) goed op te kunnen nemen. Bovendien levert olie vitamine E en zit in boter en halvarine en margarine vitamine A en D.

Vitamines

Vitamines hebben heel veel verschillende functies in het lichaam. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling, maar leveren geen energie. Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D. Vitamines komen in bijna alle voedingsmiddelen voor: in groente en fruit vitamine C en foliumzuur bijvoorbeeld, in vlees en zuivel vitamine B12 en B6. Gevarieerd eten zorgt ervoor dat we alle vitamines binnen krijgen die we nodig hebben. De Gezondheidsraad raadt mensen ouder dan 70 jaar aan elke dag een vitamine D supplement (20 microgram) te nemen. Deze vitamine kunnen we onvoldoende uit onze voeding halen en oudere mensen maken deze vitamine ook onvoldoende zelf aan.

Mineralen

Mineralen, leveren net als vitamines geen energie, maar zijn nodig voor allerlei processen in ons lichaam. Zo zorgt calcium bijvoorbeeld voor sterke botten, magnesium voor goed werkende spieren en is ijzer nodig voor het transport van zuurstof door het lichaam. Mineralen zitten in bijna alles wat we eten en drinken en daarom komt een tekort gelukkig niet zo vaak voor. Gebruiken bewoners echter bloeddrukverlagers of diuretica (‘plaspillen’) dan is het verstandig om bij klachten als vermoeidheid, lusteloosheid of concentratieproblemen contact op te nemen met de huisarts. Door deze medicijnen kan namelijk sneller een mineralentekort ontstaan.

Voldoende en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf zorgt ervoor dat bewoners alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Maak je je zorgen of een bewoner wel genoeg eet en genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt? Bespreek dit dan altijd met de arts of diëtist.