Dit is wat Sijbren Bartlema opvalt 1
  • Sijbren Bartlema
  • Projectmanager
  • Van Hoeckel

Dit is wat Sijbren Bartlema opvalt

Sijbren Bartlema is projectmanager bij Van Hoeckel. Hij is gepasioneerd bezig met eten en drinken in de zorg, deed ooit de middelbare hotelschool en werkte als chefkok en als operationeel manager bij Care Culinair.

Liefde voor eten
Het leven gaat in feite om eten: vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je naar bed gaat. In kleinschalige woonvormen krijgen medewerkers de taak om voor eten en drinken te zorgen. Opeens moeten ze een maaltijd bereiden voor 10 tot 12 mensen. Dat is leuk voor een keer (bijvoorbeeld tijdens de feestdagen) maar lang niet iedereen heeft zo’n passie als ik. Eenmaal aan tafel heb je ook te maken met de nodige uitdagingen: mensen in een rolstoel, iemand die naar de wc moet én een calamiteit op een andere afdeling waar je naartoe moet sprinten.

Met een aantal praktische tips en trucs wordt het voor de medewerker al snel makkelijker en leuker om te koken.

Menuplanning
Je hebt dus allereerst de motivatie nodig om te koken. Voor sommige mensen, zoals ik, is het makkelijk, die kregen de liefde voor eten van huis uit mee. Maar heb je dat niet, dan kan het moeilijk zijn om iedere keer zonder stress iets lekkers op tafel te zetten voor alle bewoners. Voel je geen enorme liefde voor eten, dan is er nog niets aan de hand. Je zou het koken kunnen overlaten aan een collega die wél van koken houdt. Natuurlijk kijk je dan wel stiekem mee of er niet allerlei dingen op het menu komen die jij niet lekker vindt. Zelfs als er niemand is die echt van koken houdt, hoeft dat geen probleem te zijn. Dan heb je gewoon een goede menuplanning nodig. Kijk eens in de magazines van de supermarkt of op hun websites. Daar vind je talloze recepten en ook online. Leveranciers zoals Van Hoeckel hebben eveneens een handige menuplanning. Via onze bestelomgeving ‘Aan tafel’ (www.vanhoeckel-aantafel.nl) gaat het bestellen ook nog eens heel makkelijk.

Gezond
Je wilt natuurlijk wel dat de maaltijden gezond zijn. Op de website van het voedingscentrum en ‘voeding in de zorg’ staan talloze tips om een gezonde maaltijd te bereiden en die voldoet aan de richtlijnen van de schijf van vijf. Het valt mij op dat sommige medewerkers smakelijke kunnen koken maar daar niet altijd rekening mee houden. Laatst hoorde ik over een kookvrijwilliger die heerlijk kon koken, maar zich niet echt aan de Schijf van vijf hield. Ze roerde zonder blikken of blozen 4 pakjes roomkaas door een pastagerecht. Tja, dan smaakt alles goed.

Coach
Het werkt goed als iemand binnen de organisatie, een coach of een adviseur, kan helpen met de planning. Ook een diëtist kan een belangrijke rol spelen. Zorgmedewerkers die ‘help’ zeggen, hebben misschien niet per se behoefte aan hulp, maar wel aan praktische tips en inspiratie. Het is mooi om te zien als iemand iets extra’s doet op het gebied van voeding. Iets lekkers klaarmaakt of een extraatje serveert. Anne Tjoonk, de zorgmedewerker van het jaar, doet dat bijvoorbeeld las ik.

Tijd
Wat ook belangrijk is: begin op tijd. Koken kun je nou eenmaal niet even snel doen. Het kost tijd. Neem die tijd en begin in de middag al met wat voorbereiding. Het gebruik van goed materiaal, zoals een stoomoven, kan veel tijd schelen.

Ik geloof er in dat het overal kan; gezond, gevarieerd, snel en lekker koken in de zorg. Met goede hulp en/of coaching moet iedereen in staat zijn om een gevarieerde en smakelijke maaltijd op tafel te zetten Ik hoop dat de bewoners uiteindelijk een beetje meer liefde in het eten proeven, want daar gaat het om.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen