Zó krijg je voldoende eiwitten binnen!

Zó krijg je voldoende eiwitten binnen!

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Ze leveren niet alleen energie, het zijn ook belangrijke bouwstoffen voor onze spieren. Een gezonde vrouw van 75 kilo heeft 60 gram eiwit per dag nodig. En dat is niet niks. Zeker niet al je bedenkt dat er situaties zijn, waarin de eiwitbehoefte veel hoger is. Een diëtist kan de precieze hoeveel eiwit bepalen die iemand in zo’n geval nodig heeft.

Eiwit in een dagmenu

Hoeveel eiwit je binnenkrijgt, hangt natuurlijk af van wat je eet. Maar in welke voedingsmiddelen zit veel eiwit? Het is vooral belangrijk om te variëren met voedingsmiddelen zoals vlees(vervangers), zuivel, noten of peulvruchten, want dat zijn echte eiwitbronnen. Maar voor ouderen is het soms best lastig om de aanbevolen hoeveelheid eiwit binnen te krijgen, bijvoorbeeld door een verminderde eetlust. Uit onderstaand dagmenu blijkt dat je behoorlijk veel moet eten om aan voldoende eiwitten te komen.

Voedingsmiddel Eiwitten
Ontbijt
Bruine boterham (35 gram) 3,4 g
Halvarine (5 gram) 0,0 g
Jam (15 gram) 0,0 g
Bruine boterham (35 gram) 3,4 g
Halvarine (5 gram) 0,0 g
Kaas, 48+ (20 gram) 4,6 g
Kopje thee (150 gram) 0,0 g
Tussendoor
Banaan (130 gram) 1,4 g
Kopje koffie (150 gram) 0,8 g
Koffiemelk (10 gram) 0,8 g
Suiker (4 gram) 0,0 g
Lunch
Kop groentensoep (250 gram) 1,2 g
Bruine boterham (35 gram) 3,4 g
Halvarine (5 gram) 0,0 g
Kipfilet (15 gram) 2,6 g
Witte boterham (35 gram) 3,4 g
Halvarine (5 gram) 0,0 g
Pindakaas (15 gram) 3,4 g
Glas halfvolle melk (150 gram) 7,6 g
Tussendoor
Schaaltje vruchtenkwark (150 gram) 7,6 g
Kopje thee (150 gram) 0,0 g
Avondeten
Rode bietjes (200 gram) 1,4 g
Aardappelen (150 gram) 2,7 g
Slavink (80 gram) 16,6 g
Schaaltje vanillevla (150 gram) 3,3 g
Tussendoor
Kopje koffie (150 gram) 0,0 g
Koffiemeld (10 gram) 0,8 g
Suiker (4 gram) 0,0 g
Speculaasje (7 gram) 0,4 g
Totale hoeveelheid eiwit per dag 65,5 g

Lees ook: De column van diëtiste Tanja om te weten hoe je zorgt voor voldoende eiwitten bij verminderde eetlust.

5 redenen waarom eten lastig kan zijn 1
Over Suzan Tuinier
Suzan Tuinier is voedingsdeskundige. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om haar mening en advies te geven op radio en Tv én ze beantwoordt online veel vragen over gezonde voeding.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen