Voorkom ongezonde werkstress

Zo voorkom je ongezonde werkstress!

Stress, we hebben er allemaal weleens last van. En zeker in de zorg wordt er veel van je gevraagd. Je moet meer doen, met minder collega’s. Eigenlijk betekent stress niets anders dan spanning of druk. Het is een natuurlijke en gezonde reactie van het lichaam om beter te kunnen presteren. Maar betekent stress teveel spanning, dan is dat niet gezond. Wat kun je doen om dat te voorkomen?

 

  1. Werk samen: door elkaar te helpen werk je sneller. En het is nog een stuk gezelliger ook!
  2. Ontspan: neem pauze en probeer dan ook ontspannen, door je hier bewust van te zijn. Dat helpt echt!
  3. Eet rustig, regelmatig en gezond. Een goede, gezonde maaltijd geeft je energie om weer aan het werk te gaan.
  4. Is de werkdruk te hoog? Maak het bespreekbaar binnen je team. Deel je gevoelens en ervaringen met collega’s. Gedeelde smart is immers halve smart.
  5. Maak een dagplanning en stel prioriteiten. Hierdoor krijg je overzicht en zorg je ervoor dat je geen belangrijke dingen vergeet.
  6. Wees creatief: betrek een bewoner bijvoorbeeld bij het bereiden van een maaltijd, combineer activiteiten of vraag bezoek om activiteiten over te nemen.
  7. Zorg voor een goede werk-privé balans. Na een dag hard werken is het belangrijk om te ontspannen.
  8. Probeer leuke dingen met bewoners te blijven doen. Als zij genieten, geniet jij ook!
  9. Blijf lachen. Dat vermindert stress en geeft je een rustiger gevoel. Als jij veel lacht, lachen bewoners mee en blijft de sfeer ontspannen.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen