The Right Meal geeft tips

Suzanne Vonk is diëtist en leefstijlcoach van The Right Meal en geeft ons antwoord op wat gezond kiezen is en geeft tips over hoe we, ook na ziekte, gezonde keuzes kunnen maken.

The Right Meal
Bij online diëtisten-praktijk The Right Meal begeleiden we mensen met een ziekte bij wat ze het beste kunnen eten en drinken. Patiënten met kanker, hart-en vaatziekten, COPD of andere aandoeningen krijgen van ons een individueel voedingsadvies. Dit doen we door middel van actieve begeleiding en daarnaast een app met lekkere en eenvoudige recepten die passen bij het voedingsadvies en de smaak en situatie van de cliënt.

Welke voedingstips heb je voor bewoners die herstellen van ziekte?
Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren en als je ziek bent is de kans groter dat je spiermassa en kracht verliest doordat je minder beweegt en meer ligt.
Door voldoende eiwitten te eten is de kans kleiner dat je spieren kwijt raak waardoor je beter in conditie blijft. Probeer eiwitten aantrekkelijk te maken voor de bewoners. Je kunt bij de keuze voor bepaalde voeding wat meer sturen naar eiwitrijke producten door ze een keuze te geven in eiwitrijk broodbeleg zoals kaas, pindakaas of kipfilet. Of door te zeggen dat je een lekkere kwark mee hebt om te proberen.

Hoe kun je gezonder kiezen?
Niemand is hetzelfde en dus betekent gezond kiezen voor iedereen wat anders. Mensen die ziek zijn hebben over het algemeen meer behoefte aan eiwitten. We raden dan aan om vaker te eten, bijvoorbeeld 6-7 keer per dag. Wanneer je wil afvallen kan het beter zijn om niet meer dan 3-4 keer per dag iets eten. Over het algemeen zijn fruit en groente natuurlijk gezond.

Maar gezonde vetten zoals in avocado, vette vis, noten, pitten en zaden zijn ook belangrijk. Een tip om ervoor te zorgen dat bewoners meer groente en fruit eten is: Zorg dat je groente en fruit op de tafel hebt staan, dan pakken ze dit toch eerder. Snoepgroente zijn bijvoorbeeld ook een goede optie, dit is makkelijk te eten. Kies bij zuivel eigenlijk altijd voor de naturel producten. Zuivelproducten met fruitsmaken bevatten vaak meer suikers of zoetstoffen. Je kunt de naturel yoghurt of kwark zelf zoeter maken met diepvriesfruit of vers fruit.

6 tips om gezonder te kiezen!

  • Kies volkoren producten in plaats van witte graanproducten: dus volkoren rijst, pasta, brood en crackers
  • Zorg dat je groente aan de lunch toevoegt: omelet met groente, verse soep of een boterham met tomaat en komkommer
  • Probeer fruit te verwerken in een maaltijd. Bijvoorbeeld door fruit toe te voegen aan havermout of yoghurt
  • Water drinken. Koppel het aan een maaltijd zodat de bewoners voldoende binnen krijgen
  • Kies voor onverzadigde vetten door te bakken in olijfolie en niet meer in boter
  • Kook zonder zout en kies voor verse kruiden of kruidenmixen zonder zout

Bespaar tip: Koop groente en fruit uit de diepvries, dat is een stuk goedkoper dan vers. Deze worden na het telen eigenlijk direct ingevroren en bevatten daarom nog veel vitamines en mineralen. Net zo gezond als vers en lekker in een smoothie, bakje kwark of yoghurt.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen