Relax! Zo zorg je voor een goede planning

Iedere dag moer er weer een hoop worden geregeld. Naast alle zorgtaken wil je de bewoners ook lekker en goed laten eten en drinken. Om ervoor te zorgen dat dit geen onnodige spanning met zich meebrengt is het slim om goed te plannen. Maar hoe pak je dat aan?

  1. Zorg voor een rustig moment

Plan een moment in de week waarop het rustig is en je tijd hebt om na te denken over het menu. Zet dit ook in de agenda en zorg ervoor dat anderen weten dat je hiermee bezig bent. Zij kunnen dan ook hun wensen doorgeven.

  1. Pak pen en papier

Natuurlijk kun je een menuplanning invullen op de tablet of laptop, maar maak eerst een overzicht op papier. Tip: gebruik een standaard menuplanning.

  1. Bedenk wat je nog in huis hebt

Maak een onderscheid tussen de ingrediënten die je nog in huis hebt en de ingrediënten en voedingsmiddelen die je moet kopen of bestellen.

  1. Breath in breath out

Tussendoor kun je altijd even een momentje voor jezelf nemen. Even rustig zitten en op je ademhaling letten of een kopje thee drinken. Het lijkt of je hier geen tijd voor hebt, maar na zo’n minipauze ben je vaak weer veel actiever. En dat scheelt juist tijd.

  1. Vraag naar de wensen van de bewoners

Inventariseer de wensen van de bewoners. Is er iemand die vegetarisch eet of iemand die dol is op vla? Dan kun je hier rekening mee houden.

  1. Kies voor groente van het seizoen

Bekijk wat de groenten van het seizoen zijn. Dat is duurzaam, lekker en vaak goedkoper. Het staat in deze kalender van Milieu Centraal (https://groentefruit.milieucentraal.nl/?prod=&month=juli&labela=A&labelb=B&action=searching).

  1. Doe inspiratie op

Bewaar magazines van de supermarkt of kijk online. Zo kun je eens iets anders maken. Ook op de website van een leverancier of van het Voedingscentrum vind je veel recepten.

  1. Bestel of maak boodschappenlijstjes

Maak bestellijsten aan of zorg voor goede standaard boodschappenlijstjes. Dat scheelt de volgende keer veel tijd.

  1. Kom tot rust

Vergeet niet om na een werkdag te ontspannen. Of het nou een lesje yoga is, een rondje rennen of een boek lezen in bad; als je maar tot rust komt.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen