Nachtdienst: waarom voldoende slaap belangrijk is

Nachtdienst: waarom voldoende slaap belangrijk is

We herkennen het allemaal: als we langere tijd te weinig slapen zijn we moe, worden we prikkelbaar en kunnen we ons minder goed concentreren. Zeker als je onregelmatig werkt ligt vermoeidheid op de loer.

Dag- en nachtritme

Ons lichaam is gewend om ’s nachts te slapen en overdag actief te zijn. Licht en geluid spelen hierbij natuurlijk een rol. Maar tijdens de nacht daalt onze lichaamstemperatuur en wordt melatonine (slaaphormoon) aangemaakt. Dit dag- en nachtritme noemen we ook wel het bioritme. Het is dus niet vreemd dat je tijdens een nachtdienst moeite hebt wakker te blijven of overdag moeite hebt met slapen.

Nadelen van te weinig slaap

Toch is belangrijk ook tijdens nachtdiensten zo veel mogelijk uurtjes slaap mee te pakken. Hoeveel dit is, verschilt per persoon. Voldoende slaap betekent overigens niet alleen het aantal uren dat je slaapt. Ook het inslapen, het aantal keer dat je wakker wordt en hoe diep je slaapt, bepaalt of je een goede nachtrust hebt of niet. Of je genoeg slaapt, merk je je snel genoeg: je bent moe en wordt  ongeduldiger en chagrijniger. En als je het zelf niet doorhebt, merken je gezinsleden, collega’s of bewoners het wel.

Bovendien zorgt slaapgebrek ervoor dat je hormonen die je eetlust regelen in de war worden geschopt. De hormonen die je hongerig maken krijgen de overhand als je te weinig slaapt. Hierdoor ga je meer eten of snacken, wat weer kan zorgen voor ongewenste, extra kilo’s. En je weerstand vermindert bij te weinig slaapt, waardoor je eerder ziek wordt. Allemaal zaken die een goede nachtrust (of soms dus dagrust) meer dan waard zijn!