6 slimme kooktips voor jongeren

Koken met jongeren: 6 slimme tips!

Iedere dag een gezonde maaltijd voor jongeren op tafel zetten is best een uitdaging. Je wilt natuurlijk niet dat de frituurpan overuren draait. Met deze tips maak je het eetmoment leuk én zorg je ervoor dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

  1. Laat ze meedenken!

Heb je zelf geen inspiratie? Vraag dan waar ze trek in hebben. Ga samen op zoek naar leuke recepten en maak een boodschappenlijstje. Natuurlijk probeer je zoveel mogelijk gezonde producten op het lijstje te krijgen ;).

  1. Gebruik handige apps

Er zijn veel verschillende apps die het koken een stuk makkelijker maken. De app van het Voedingscentrum is er zo een (bekijk de app). En wist je dat er een speciale Kookapp is voor mensen met een licht verstandelijke beperking?

  1. Samen de boodschappen doen!

Samen boodschappen doen is goed en gezellig. Probeer je wel aan het lijstje te houden en niet te zwichten voor de verleidingen op de winkelvloer. Zijn alle basisproducten nog in huis? Nee? Dan is dit een mooi moment om samen de voorraad aan te vullen.

  1. Denk aan de portiegrootte

Voor sommige jongeren is het moeilijk om maat te houden. Let daarom op de juiste portiegrootte en zorg ervoor dat één keer opscheppen de standaard is. Zo kunnen ze genieten, zonder zicht te overeten.

  1. Hou rekening met smaak

Smaakvoorkeuren worden niet alleen door het eten zelf bepaald, maar ook door de leeftijd. Jongeren en ouderen waarderen smaak anders, zo blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om het proeven van verschillende smaken, maar net zo goed om de complexe interactie tussen smaaksensatie, emoties en informatie die in ons geheugen is opgeslagen.

  1. Zuivel als voedzaam toetje

Jongeren drinken graag frisdrank, maar laten zuivel steeds vaker staan. En dat terwijl het advies voor jongeren is om dagelijks 3 porties zuivel te nemen. Melk en melkproducten bevatten veel essentiële voedingsstoffen, zoals calcium en eiwitten. Verleid ze en maak eens tropische kwark met fruit en kokos of driedubbelvla.

 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen