Wat is er veranderd in de Schijf van Vijf?

Wat is er veranderd in de Schijf van Vijf?

De Schijf van Vijf, die laat zien hoe we gezond en gevarieerd kunnen eten, is vernieuwd! En of bewoners nu vooral van de Hollandse pot houden, vegetarisch eten of liefhebber zijn van buitenlandse kost, de Schijf van Vijf biedt volop mogelijkheden. Maar naast meer variatie zijn er ook nieuwe adviezen.

De belangrijkste veranderingen

Dat je bewoners elke dag groente en fruit moet aanbieden is bekend. En dat water gezond is, weten we ook. Maar wat zijn de nieuwe adviezen? We zetten ze op een rij, zodat je weet waar je op moet letten bij het samenstellen van maaltijden:

  1. Gebruik meer plantaardige en minder dierlijke producten.
  2. Ga uit van 250 gram groente per persoon.
  3. Kies vooral volkorenproducten.
  4. Minimaal één keer per week (vette) vis is gezond.
  5. Zet elke week peulvruchten op het menu.
  6. Geef elke dag een handje ongezouten noten.
  7. Laat bewoners dagelijks 1,5-2 liter drinken, waaronder 3 koppen groene of zwarte thee.

Een aantal adviezen is (vrijwel) gelijk gebleven zoals 2 stukken fruit. De aanbevolen hoeveelheden kaas en zuivel zijn voor ouderen (70+) iets verhoogd.

Alle kleine beetjes helpen

Binnen de Schijf van Vijf kun je dus genoeg variëren om een lekkere en verantwoorde maaltijd samen te stellen voor bewoners. En lukt het een bewoner een keer niet om alles te eten, bedenk dan dat alle beetjes helpen!