DrieMaasHave, onderdeel van Argos Zorggroep, is de grote winnaar van de Gastvrijheidszorg Award 2016 in de categorie zorg- en verpleeghuizen. DrieMaasHave kreeg de maximale score van vijf sterren. Nico Oosters, facilitair manager bij DrieMaasHave onderdeel van Argos Zorgroep, is ongelofelijk trots op dit resultaat. ‘Gastvrijheid is ruim vijf jaar geleden opgenomen als een van de drie aandachtsgebieden. We denken binnen de héle organisatie na over gastvrijheid, van bestuur tot de zorgmedewerkers. Samen bedenken we waar de bewoners behoefte aan hebben. Uniek is onze samenwerking met de Hogere Hotelschool.’
Gastvrijheid is een prachtig onderwerp, vindt Nico. Maar het is ook een moeilijk begrip, omdat het ze veelomvattend is. Om uit te leggen wat hij verstaat onder gastvrijheid geeft hij 7 praktische tips.
1. Ga in gesprek met je bewoners!
Vraag eens hoe ze bepaalde dingen ervaren. Hou goed contact met de cliëntenraad en betrek ze in verschillende overleg vormen en in het beleid. Ook van belang is goed contact met mantelzorgers. Ga in gesprek met ze of organiseer een inloopuur voor mantelzorgers, waar ze vragen kunnen stellen aan de teamleiders van een afdeling.
2. Zet gastvrijheid op de kaart
Zorg dat het bestuur van de instelling gastvrijheid belangrijk vindt. Alleen dan kun je samen tot een beleid komen.
3. Zorg dat gastvrijheid leeft in je organisatie en breng het ter sprake binnen je team
Zorg dat er verbinding is tussen zorg, welzijn en facilitair, vrijwilligers en cliëntenraad. Het benoemen van Gastvrijheid ambassadeurs kan daarbij heel goed helpen. En het leuke is: iedereen die van nature het gastvrije talent heeft kan ambassadeur worden!
4. Zorg ervoor dat het huis een warme en gastvrije uitstraling heeft
Daar hoort ook bij dat het schoon is, en goed onderhouden. Als er wat kapot is, repareer dit dan. Zorg bijvoorbeeld ook dat tuin en terras er goed uit zien.
5. Zorg dat iedereen weet dat er een nieuwe bewoner komt
Een persoonlijke begroeting als nieuwe bewoners aankomen, geeft mensen het gevoel dat ze welkom zijn.
6 Wees ook gastvrij op moeilijke momenten
Het vormen van een erehaag door alle personeelsleden als iemand is overleden is een prachtig gebaar.
7. Spreek je waardering uit voor elkaar
Dat geldt voor het management, richting de medewerkers. Maar ook voor medewerkers onderling. Schenk eens een kopje koffie in voor je collega. Zo laat je zien dat je elkaar waardeert.