Eiwitrijker eten: 5 tips

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor onze spieren. Hiervan wil je er dus zeker voldoende binnenkrijgen. En helemaal voor ouderen is het belangrijk om eiwitrijk te eten. Wij geven je 5 tips om dit met gemak voor elkaar te krijgen.

  1. Begin de dag eiwitrijk

Een portie kwark met fruit en muesli, een boterham met kaas of een gekookt eitje lekker met een plakje ham eromheen; allemaal prima ingrediënten voor een ontbijt met eiwitten. En denk rond 10 uur, als het tijd is voor het eerste tussendoortje, eens aan een schaaltje yoghurt met gemengde noten. Is een bewoner ’s ochtends niet zo’n eter? Schenk dan lekker een glas melk of karnemelk in. Zeker weten dat de dag goed begint!

  1. Kies voor variatie

Goed nieuws! Eiwitten zitten in veel verschillende voedingsproducten. Als je voldoende varieert met voeding, krijgen de bewoners er dus vanzelf een heleboel binnen. Vlees, vis, eieren en zuivel zijn een bron van dierlijke eiwitten. Noten en peulvruchten bevatten plantaardige eiwitten. Ook zijn er steeds meer vleesvervangers met zowel dierlijke als plantaardige eiwitten. Genoeg keuze dus om iedere dag een lekkere, eiwitrijke maaltijd op tafel te zetten.

  1. Onderschat de tussendoortjes niet

Misschien let je er bij de maaltijden al op dat de bewoners voldoende eiwitten binnenkrijgen. Maar ook tussendoortjes kunnen hier flink bij helpen. Een handje gemengde nootjes of een portie zuivel; lekker voor tussendoor en een goede bijdrage aan de eiwitinname.

  1. Maak goede combinaties

Ouderen hebben eiwitten nodig en die behoefte is groter als zij geen vlees of vis eten. Plantaardige eiwitten zijn namelijk soms van een mindere kwaliteit. De kwaliteit is afhankelijk van hoe goed het lichaam een eiwit kan verteren en van de hoeveelheid essentiële aminozuren. Verschillende producten bevatten verschillende aminozuren. Ook daarom is het belangrijk om goed te variëren. Een combinatie van hoge kwaliteit is bijvoorbeeld bruine bonen met rijst.

Tip: Wil je meer te weten komen over kwaliteit van eiwitten? Kijk eens naar de E-learning “De Basis van voeding.

  1. Eindig de dag eiwitrijk

Een avondsnack is voor veel bewoners een goede afsluiting van de dag. Zorg er daarom vooral voor dat deze lekker eiwitrijk is; een glas warme melk, blokjes kaas gegarneerd met augurk of een schaaltje magere, milde kwark. Uit onderzoek komt naar voren dat je lichaam gedurende de nacht herstelt en dat eiwitten mogelijk een ondersteunende rol kunnen hebben.

Nog meer inspiratie nodig? In ons Kookboek Koken met voeding in de zorg staan veel ideeën voor eiwitrijke maaltijden en tussendoortjes.

 

 

 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen