Begin dit jaar kopte een krant: ‘Nederland Europese koploper in de zorg’. Uit onderzoek kwam naar voren dat Nederland goed scoort als het gaat om rechten van patiënten, het resultaat van behandelingen, verstandig gebruik van medicijnen en service.
Dat is iets om heel trots op te zijn! Want er gaat gelukkig heel veel goed in de zorg. En hoe mooi is het dat jij als zorgmedewerker daar onderdeel van uitmaakt?
Optimale zorg
Voor bewoners en hun familieleden ben jij vaak het eerste aanspreekpunt en maak jij het onderscheid. Omdat jij bewoners goed kent, weet je waar ze behoefte aan hebben. Zo kun je hen optimaal begeleiden en verzorgen bij hun behandelingen of het gebruik van hun medicijnen.
Patiëntenrechten
En onze zorg scoort ook goed op rechten van patiënten. Maar weet jij welke rechten de bewoners hebben? Op de website van de Rijksoverheid kun je hierover alles lezen. Handig om te weten als een bewoner of een familielid vragen heeft.
Service
Ook als het gaat om service heb je als zorgmedewerker een belangrijke rol. Misschien heb je niet direct invloed op wát er aangeboden wordt aan bewoners (maaltijden, uitjes etc), maar wel hóe je dit doet. En dat we dat in Nederland goed doen blijkt wel uit het onderzoek!
Benieuwd waarom Nederland nog meer zo goed scoort op de genoemde onderdelen? Lees dan het hele onderzoek: Euro Health Consumer Index 2016.