8 gerechten van vroeger: heerlijk én eiwitrijk

Alle bewoners hebben wel een lievelingsgerecht van vroeger. Hun moeder of oma maakte dit op een speciale manier of ze hebben er goede herinneringen aan. Tegenwoordig staan deze klassiekers niet meer wekelijks op het menu. Hartstikke jammer, want je doet de bewoners er een groot plezier mee en veel gerechten bevatten ook nog eens veel eiwitten. Laat je daarom lekker inspireren met deze 8 eiwitrijke gerechten van vroeger.

  1. Arretjescake

Ouderwets en oer-Hollands, arretjescake! Deze cake wordt vooral met chocolade gemaakt en is dan ook heerlijk zoet. Wist je dat arretjescake niet in de oven hoeft?! Dat scheelt dus een hoop tijd. Door van een plakje arretjescake te genieten krijgen de bewoners ongeveer 2 gram eiwit binnen.

https://www.voedingindezorg.nl/recepten/tussendoortje/arretjescake/

  1. Hangop

Haal de theedoek maar uit de kast voor: hangop! Dit kun je zowel met karnemelk als met yoghurt bereiden. Laat je het een nacht goed uitlekken, dan krijg je een romige en ingedikte kwarkachtige structuur. Bovendien is hangop niet alleen lekker, een portie (van 150 gram) bevat ook nog eens gemiddeld 9,5 gram eiwit. En met een lekkere topping, zoals noten, kun je de hangop nog eiwitrijker maken.

https://www.voedingindezorg.nl/recepten/dessert/ouderwetse-hangop/

  1. Havermoutpap

De klassieke havermoutpap tovert vast een glimlach op het gezicht van de bewoners én je kunt het met een goed gevoel geven. Havermout (60 gram) aangemaakt met halfvolle melk (200 ml) levert namelijk ruim 11 gram eiwit.

  1. Draadjesvlees

Draadjesvlees zoals grootmoeder dat vroeger maakte, daar kan niets tegenop! Het langzaam gegaarde rundvlees is superzacht en smelt op de tong. Draadjesvlees is dan ook geschikt voor bewoners die moeite hebben met kauwen en slikken. En nog een voordeel: per 100 gram levert het maar liefst 25 gram eiwit.

  1. Hete bliksem

Deze klassieker mag natuurlijk niet ontbreken: hete bliksem! Door de combinatie van aardappels, zoete appels én zure appels smaakt deze stamppot niet alleen heerlijk op koude winterdagen, maar ook op zomerse dagen. De speklapjes zorgen voor een eiwitrijke stamppot. Per portie bevat deze stamppot 23 gram eiwit.

https://www.voedingindezorg.nl/recepten/diner/hete-bliksem/

  1. Blote billetjes in het gras

Alleen al om de naam wil je dit toch maken voor de bewoners? Blote billetjes in het gras! Deze stamppot bestaat uit aardappels, witte bonen, snijbonen en rookworst. Dat belooft veel smaak en veel eiwitten. Zelfs zonder rookworst is deze stamppot eiwitrijk. De vegetarische variant levert namelijk al 17,5 gram eiwit per portie!

https://www.voedingindezorg.nl/recepten/diner/blote-billetjes-in-het-gras/

  1. Bloedworst met appeltjes

Een populair gerecht van vroeger dat alle bewoners vast kennen: bloedworst met appeltjes. Dit recept levert bij 50 gram bloedworst al ruim 6 gram eiwit. De combinatie van vol en fris zorgt voor een verrassende smaak.

https://www.voedingindezorg.nl/recepten/lunch/bloedworst-met-appeltjes/

  1. Drie in de pan

Pannenkoeken zijn natuurlijk van alle tijden, maar deze variant is toch echt wel heel old school: drie in de pan! Dit zijn kleine, (vaak) gevulde en iets dikkere pannenkoekjes om je vingers bij af te likken. En hoewel ze klein maar fijn zijn, zitten ze toch vol eiwitten: 17,5 gram eiwit per portie van drie stuks.

Wil jij meer leuke tips over voeding en gezondheid? Volg ons dan op Facebook en Instagram @voedingindezorg

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen