7 relaxte tips om tot jezelf te komen

De drukte van december kan er flink inhakken, zeker in combinatie met al het werk en de werkdruk. Misschien verlies je jezelf daarbij soms een beetje uit het oog. Toch is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Daar word niet alleen jij blij van, maar de bewoners ook! Het is gewoon voor iedereen fijn, als jij in een lekker vel steek en 100% voor de bewoners klaarstaat. Met deze relaxte tips gaat dat helemaal goedkomen!

  • Formuleer positieve voornemens

Begin jij ook elk nieuwe jaar vol goede voornemens? En kom je telkens weer erachter dat het best moeilijk is om deze vol te houden? Begrijpelijk, want veel voornemens gaan over gewoontes die niet meer mogen of juist moeten, zoals ‘ik mag niet meer snoepen’ en ‘ik moet meer bewegen’. Probeer ze eens op een positieve manier te verwoorden: ‘ik ga beter voor mijzelf zorgen door minder te snoepen’ en ‘ik ga werken aan mijn gezondheid door meer te bewegen’. Schrijf ze ook op, zodat het nog duidelijker wordt dat je goede voornemens eigenlijk een cadeautje aan jezelf zijn.

  • Stel realistische doelen

En dan is natuurlijk de vraag: hoe kun je je voornemens waarmaken? Daarvoor is het ontzettend belangrijk dat je voornemens haalbaar zijn. Stel daarom realistische, eenvoudige doelen! Het is natuurlijk heel mooi om 3 keer per week naar de sportschool gaan als voornemen te hebben. Maar als je daarvoor veels te druk bent en het dus niet lukt, raak je alleen maar gefrustreerd. Kies liever voor kleinere doelen (die je eventueel in de loop van de tijd kunt uitbreiden) en vink deze af als je ze hebt behaald.

  • Negeer Blue Monday

Blue Monday, ofwel deprimaandag, is de derde maandag van januari en schijnt de meest deprimerende dag van het jaar te zijn. Dit zou te maken hebben met het feit dat de vakanties nog zo ver weg zijn en dat goede voornemens vaak stranden. Toch is er geen wetenschappelijk bewijs voor, dus laat je niet gek maken. Sterker nog: negeer Blue Monday en eventuele andere depridagen door iets leuks te doen, extra goed voor jezelf te zorgen of een ander bewust te helpen. Zeker weten dat jij een prima dag hebt!

  • Neem een moment rust

Neem elke dag voldoende tijd voor jezelf. Hoe drukker je bent, hoe belangrijker dat is. Maak bijvoorbeeld een wandeling(etje), ga even rustig zitten en concentreer je op je ademhaling. Het is helemaal goed om dit verspreid over de dag een aantal keren te doen. Tip: download een meditatie- of ademhalingsapp, die je eraan herinnert om een moment rust te nemen.

  • Plan me-time in

Soms vergeet je in alle drukte tijd voor jezelf te nemen. Werk, kinderen, sociale verplichtingen, je kunt er flink druk mee zijn. Zeg daarom af en toe bewust ‘nee’ tegen anderen (hoe lastig dat ook is) en plan me-time in je agenda in. Als je geen tijd blokt, is de kans groot dat je jezelf voorbij loopt. Door de pauzeknop op tijd in te drukken kun je goed voor jezelf én voor de mensen om je heen zorgen.

  • Neem een warm bad

Zeg tegen je huisgenoten dat je even niet gestoord wilt worden. Kraan aan, bruisbal of badschuim erin, boekje erbij en badderen maar! Voel hoe je spieren ontspannen van het warme water en geniet van de stilte om je heen.

  • Zorg voor een goede nachtrust

Na een goede nacht slapen kun je de volgende dag weer helemaal ertegenaan. Dit begint al bij een fijn en ontspannen avondritueel. Leg daarom een uur voordat je gaat slapen je telefoon, tablet en computer weg. Verder kan douchen, een boek lezen of een paar keer diep in- en uitademen bijdragen aan een goede nachtrust. Slaap lekker!

Benieuwd naar meer tips? Lees ze hier.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen