Overzicht van gezonde voeding

5 voedingstips voor de nachtdienst

’s Nachts werken is niet voor iedereen even makkelijk. En wist je dat het éxtra belangrijk is om gezond te eten tijdens de nachtdienst? Lees deze 5 voedingstips.

1. Plan je maaltijden

Regelmaat in de voeding is belangrijk. Een vast maaltijdpatroon bestaat uit 3 hoofdmaaltijden (waarvan 1 warme maaltijd) en 2 à 3 tussendoortjes. Probeer deze eetmomenten zoveel mogelijk over de dag (en nacht) te verdelen.

2. Kies voor lichte maaltijden

Onze spijsvertering is ingesteld op onze biologische klok. Omdat je normaal ’s nachts niet eet, staat de vertering dan op een laag pitje. Daarom is het verstandig om ’s nachts niet te zwaar te eten en te kiezen voor bijvoorbeeld groenten, fruit, volkoren graanproducten of magere zuivelproducten.

3. Zorg voor voldoende voedingsstoffen

Eet een complete, gezonde maaltijd, zodat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo heb je voldoende energie om je nachtdienst goed door te komen.

4. Drink voldoende

Het is belangrijk om genoeg te drinken op een dag. Ook als je ’s nachts werkt en overdag slaapt. Kies bij voorkeur water, maar als variatie kun je ook koffie of thee drinken. Ga je meteen na je dienst slapen, drink dan in de laatste uren van je dienst niet te veel koffie of thee. De cafeïne kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. En dat breekt je tijdens je volgende dienst op.

5. Zorg voor een rustige omgeving

Neem de tijd voor je maaltijden en eet op een rustige plek, zonder je te haasten. Rustig en met aandacht eten zorgt voor een betere vertering en dat kun je ’s nachts goed gebruiken!

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen