5 tips om samen fit te blijven!

Fit blijven is in deze coronatijd lastig en de mogelijkheden voor de bewoners om naar buiten te gaan zijn beperkt. Hierdoor krijgen zij minder beweging en minder zonlicht op hun huid. Hun conditie kan snel achteruit gaan en de spierkracht kan afnemen. Terwijl een goede gezondheid juist nu zo belangrijk is. Hoe zorg je er daarom voor dat de bewoners op een verantwoorde manier actief zijn en toch ook voldoende buitenlucht krijgen? Wij hebben 5 tips die ook nog eens voor jouzelf heel geschikt zijn. 

  • Water(flesjes)pret  

Gevulde waterflesjes kun je gebruiken als gewichten en zijn geschikt om verschillende oefeningen mee te doen. Gebruik ze bijvoorbeeld om de armen te trainen of til ze boven je hoofd. Om het leuker te maken kun je overgooien met de flesjes. Zo train je op 1,5 meter afstand de coördinatie en ben je samen lekker actief. 

  • Zet de wekker

Veel bewoners lezen graag een boek of krant, luisteren naar de radio of kijken televisie. Maar te veel zitten is volgens het RIVM niet goed en wordt in verband gebracht met overgewicht en hartproblemen. Minder zitten dus en meer bewegen! Zet bijvoorbeeld een wekkertje om de 20 minuten, die eraan herinnert dat de bewoner even een rondje moet lopen. Heeft de bewoner geen wekkertje? Loop dan af en toe zijn/haar kamer in om hem/haar eraan te herinneren. 

  • Beweeg op vaste momenten 

Is elke 20 minuten bewegen niet haalbaar voor de bewoners of voor jou? Geen probleem! Kies dan voor vaste beweegmomenten op de dag. Daardoor wordt het een routine voor de bewoners om te blijven bewegen. Koppel ze eventueel aan een  buurvrouw of buurman, want samen bewegen is natuurlijk veel gezelliger en makkelijker. Denk alleen wel aan de 1,5 meter afstand! 

  • Wandel in de buitenlucht 

Ondanks alle coronamaatregelen is het belangrijk dat de bewoners waar mogelijk een wandeling in de buitenlucht maken. Zij krijgen daardoor de nodige beweging en als de zon schijnt maken zij vitamine D aan. Deze vitamine ondersteunt de weerstand. Zo’n 15 tot 30 minuten buiten zijn, is al voldoende om vitamine D aan te maken. Daarbij moeten de handen en het gezicht wel onbeschermd in aanraking komen met de zon. Maak bijvoorbeeld standaard na de lunch met een (klein) groepje bewoners een ommetje. Zorg er natuurlijk wel voor dat jullie daarbij voldoen aan de huidige richtlijnen van het RIVM.

  • Verwen de bewoners met een (extra) snack

Maak, wanneer je tijd hebt, een extra snack voor de bewoners. De bewoners zullen die extra aandacht en snack erg waarderen, vooral in deze tijd. Inspiratie nodig? Kijk bij onze recepten!

 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen