5 tips om fit te worden en te blijven!

Fit worden, zijn en blijven is vast en zeker hét voornemen van jou en de bewoners voor 2021. Maar waarom lukt het wel om ermee te starten en is het vaak zo lastig om vol te houden? Neem het jezelf vooral niet kwalijk! Het is ongelofelijk moeilijk om gedrag blijvend te veranderen. En een nieuwe leefstijl vraagt nou eenmaal om nieuw gedrag. Hoe kleiner de verandering, hoe groter de kans dat het lukt. Wij geven je daarom 5 tips voor kleine veranderingen, die helpen je om het hele jaar zo fit mogelijk te voelen.

Tip 1: Ga voor vezelrijk brood

Deze tip is super simpel en effectief. Geef jij de bewoners witbrood? Verruil dit dan voor een snee volkorenbrood. Volkorenbrood bevat namelijk veel meer vezels. Is volkorenbrood een stap te ver? Kies dan voor tarwebrood. Daarin zitten ook een stuk meer vezels dan in witbrood.

Tip 2: Liever zuivel

Drinken de bewoners vooral sap bij het ontbijt of de lunch? Daarin zit vaak meer suiker dan je verwacht. Kies liever voor zuivel. Geef een glas melk of karnemelk voor wat extra eiwitten, die dragen bij tot de instandhouding van spiermassa.

Tip 3: Kom in beweging

Voor een fit lichaam is het zowel belangrijk om gezond te eten als om voldoende te bewegen. Dit is echt de optimale combinatie. Je hoeft de bewoners natuurlijk niet achter hun rollator te laten hollen, maar kies voor een mooie wandeling, een frisse fietstocht of wat rek- en strekoefeningen. En geef je ze na het bewegen een eiwitrijk drankje (zoals een smoothie), dan ben je helemaal goed bezig! Lees er meer over via deze link. 

Tip 4: Zeg het hardop!

Vertel de mensen om je heen dat je het jaar fit wilt starten. Hoe vaker je dit hardop uitspreekt, hoe meer het eigen wordt. Ook weten jouw collega’s en de bewoners op die manier dat ze jou mogen overslaan met de oliebollen op 1 januari. En ze kunnen je natuurlijk een hart onder de riem steken.

Tip 5: Maak er een gewoonte van

Geef de bewoners op vaste momenten gezonde producten zoals een schaaltje yoghurt, een banaan, een glas melk of wat groente. Zo is gezond eten makkelijker vol te houden, omdat het routine wordt. Stimuleer en steun elkaar in het maken van de gezonde keuzes.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen