Sterk in coronatijd! 4 gezonde tips

Door corona staat een gezonde leefstijl volop in de belangstelling. Goede voeding is daarvan een belangrijk onderdeel en draagt eraan bij dat jij en je bewoners zo sterk mogelijk blijven. Verder vallen onder een gezonde leefstijl: voldoende beweging, ontspanning en slaap. Wij geven 4 tips, om jou en je bewoners zo gezond mogelijk kunt houden in deze coronaperiode. Zet ‘m op!

1. Eet gezond en gevarieerd 

Het is belangrijk om de weerstand te ondersteunen. Dit kun je doen door gezond en gevarieerd te eten en te koken voor je bewoners. Gebruik dagelijks de producten uit de Schijf van Vijf zoals groente, fruit, volkoren graanproducten, zuivel en noten. Extra tip: vul eens voor jezelf of voor je bewoners de app ‘Mijn eetmeter’ in van het Voedingscentrum. Hiermee kom je erachter of jij/ jullie voldoende producten uit de Schijf van Vijf eten. 

2. Kom op, lekker bewegen! 

De sport- en beweegactiviteiten gaan dan wel niet door, toch kun je lekker blijven bewegen. Hartstikke gezond voor je! Bij inspanning versnelt de ademhaling en gaat het hart aan het werk om onder andere onze spieren te voorzien van de energie die ze nodig hebben. Zo houd je je conditie op peil. Wat kun je allemaal doen? Lekker wandelen in de buitenlucht (eventueel met een vaste wandelpartner), spierverstevigende oefeningen met gewichten of flesjes water of beweeg iedere ochtend met het programma ‘Nederland in beweging’. 

3. En dan … rustig ontspannen 

Net flink gezweet of gestrest? Doe rustig aan en neem de tijd voor jezelf. Denk je bij ontspanning aan liggen en luieren? Dat mag natuurlijk! Maar ontspannen is ook iets doen dat je leuk vindt, zodat je even aan niets denkt. Laat je meeslepen in een spannend boek. Ga de uitdaging van een 1000 stukjes puzzel aan. Doe een potje patience of misschien een potje rummikub. Ook een gezelschapsspelletje kan namelijk prima op afstand.   

4. Slaap lekker

Bij een goede nachtrust is niet alleen het aantal slaapuren belangrijk, maar ook de kwaliteit van de slaap. Wist je dat je tijdens je slaap 4 fasen doorloopt voor een goede nachtrust? Elke fase van deze cyclus is goed voor een mentaal of een fysiek proces. De eerste fase is de inslaapfase, waarin je heel licht in slaap valt. In fase 2 zak je langzaam verder weg en word je minder snel wakker (tenzij iemand ineens hard gaat snurken). In fase 3 val je in een diepe slaap, waaruit je niet makkelijk te wekken bent. Tijdens deze slaapfase wordt onder andere je immuunsysteem opnieuw gereguleerd. Tot slot kom je in je remslaap. In deze vierde fase verwerk je informatie en herstellen de hersenen, goed voor de mentale gezondheid. Zo ondersteunt een goede nachtrust het immuunsysteem en helpt het je de dag te verwerken.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen