Eten met veel vocht

De bewoners hebben niet altijd evenveel behoefte aan drinken en jij wilt voorkomen dat het een strijd wordt. Hoe kun je er dan op een aangename manier toch voor zorgen dat zij voldoende vocht binnenkrijgen? Goed nieuws! Ze kunnen het ook eten! Met deze 10 voedingsmiddelen krijgen de bewoners flink wat vocht binnen.

  1. Waterrijke watermeloen

Watermeloen is ultiem zomers! Fris en sappig en je kunt ook nog eens prima variëren met deze zomerse topper. Wat dacht je bijvoorbeeld van een verse salade met feta, munt, watermeloen en olijfolie. Loopt het water je in de mond? Bekijk dan direct ons recept!

  1. Smakelijk zuivelijs

Door de warmte hebben de bewoners vaak minder trek, terwijl ze nog steeds voldoende voedingsstoffen en vocht moeten binnenkrijgen! Een smakelijk zuivelijsje met yoghurt helpt hierbij. Dit bevat namelijk zowel eiwitten (4,5 gram per ijsje), als vocht en is dus de perfecte combinatie voor een warme dag. Zin in een ijsje? Klik hier voor het recept.

  1. Groen sapje

Van verschillende voedingsmiddelen kun je ook de lekkerste drankjes maken. En wist je dat groene sapjes vaak helemaal veel vocht leveren? Meng bijvoorbeeld een kiwi (bron van vitamine C), een komkommer (zeer vochtrijk) en appelsap. Lekker fris en zoet! Liever meer eiwitten in het drankje? Kies dan in plaats van appelsap voor karnemelk!

  1. Koude soep

Bij warme zomerdagen denk je misschien niet zo snel aan soep. Jammer, want dit is erg lekker. Vinden de bewoners het toch te warm? Kies dan voor een koude soep zoals gazpacho. Gazpacho wordt gemaakt van tomaten en die bestaan voor maar liefst 93-95% uit vocht.

  1. Koele komkommer

Komkommer is de absolute winnaar op het gebied van vocht en is ook nog eens heel veelzijdig. Maak bijvoorbeeld een heerlijke salade met komkommer, dille, knoflook, appel en yoghurt Griekse stijl.

  1. Fruitig schaafijs

Op een warme zomerdag is schaafijs het perfecte tussendoortje: fris, fruitig en eenvoudig. Je hebt alleen 2 delen geschaafd of crushed ijs nodig en daar schenk je 1 deel siroop over. Je kunt het iets spannender maken door de siroop van vers fruit te maken, bijvoorbeeld van aardbeien, ananas of mango!

  1. Griekse topper

Griekse frisheid ten top: tzatziki! Gemaakt van yoghurt Griekse stijl, komkommer en knoflook. Dit gerecht is heerlijk in combinatie met brood en vele andere hapjes. Door de yoghurt en de komkommer bevat tzatziki veel vocht en de knoflook geeft het wat pit.

  1. Vochtrijke tomaten

Met deze rode vochtbommetjes kun je eindeloos variëren. We noemden natuurlijk al gazpacho, maar warm zijn tomaten ook heerlijk. Bijvoorbeeld door een omelet of in een lekkere pastasaus. En wat dacht je ervan om zelf tomatenconfituur te maken? Perfect bij een stukje kaas, op een broodje of op een cracker. Heb jij er ook zo’n trek in?

  1. IJzige sla

Een salade in de zomer doet het altijd goed. Logisch, want het is heerlijk fris en gaat nooit vervelen. Maak daarom regelmatig een verse salade voor de bewoners en varieer lekker met de ingrediënten. Kies als het warm is bij voorkeur voor ijsbergsla, want dit bevat ruim 95% vocht.

  1. Verrassende bloemkool

Je verwacht het vast niet: ondanks dat bloemkool knapperig is, bevat deze groente veel vocht. Sterker nog: bloemkool staat met maar liefst 92,1% vocht in de top 10. Lekker serveren dus aan de bewoners! Je kunt bloemkool roosteren in de oven of stomen, daarmee behoud je meer voedingsstoffen. Ook is het een echte aanrader om bloemkoolsoep te maken.

Nog meer inspiratie? Klik hier voor onze recepten! 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen