10 x wat je nog niet wist over eiwitten 2

10 x wat je nog niet wist over eiwitten

Je leest en hoort er veel over: eiwitten. Maar wat zijn het precies en waarvoor hebben we ze nodig? In de volgende 10 weetjes lees je hier meer over.

  1. Bij eiwit denken veel mensen aan het witte gedeelte van een ei. Maar eiwit is een voedingsstof en komt in heel veel voedingsmiddelen voor.
  2. Een andere naam voor eiwit is proteïne.
  3. Eiwitten komen veel voor in ons lichaam. Een volwassen lichaam bevat gemiddeld 12 kilogram eiwit.
  4. Eiwitten dragen bij aan het in stand houden van onze botten en de groei van onze spieren.
  5. De bouwstenen van eiwit zijn aminozuren. Er zijn 22 verschillende aminozuren. Wat de eigenschappen van een eiwit zijn, wordt bepaald door de hoeveelheid en de combinatie van deze aminozuren.
  6. Het lichaam kan 13 aminozuren zelf maken, de rest moeten we binnenkrijgen via ons eten. Daarom is het belangrijk voldoende (verschillende) eiwitten te eten.
  7. Eiwitten leveren net zoveel calorieën als koolhydraten, namelijk 4 kilocalorieën per gram. Het lichaam gebruikt deze energie uit eiwitten pas als je langere tijd (te) weinig koolhydraten (glucose) binnenkrijgt. Hiervoor gebruikt het lichaam dan eiwit uit de voeding, maar het kan ook eiwitten uit het eigen lichaam, bijvoorbeeld spieren, gebruiken.
  8. Eiwitten komen voor in zowel dierlijke als plantaardige producten. Eiwitten uit plantaardige producten worden soms moeilijker verteerd dan uit dierlijke producten. Daarom hebben vegetariërs en veganisten meer eiwit nodig.
  9. Na vlees(producten) is zuivel de belangrijkste bron van eiwitten in onze voeding.
  10. Van alle melkproducten bevat kwark van nature het meeste eiwit.