10 (lang) houdbare toppers

Je wilt gezond, lekker en ook nog eens gevarieerd koken voor de bewoners. Zo zorg je ervoor dat zij zoveel mogelijk goede voedingsstoffen binnenkrijgen. Goed bezig! Maar misschien denk je dat verse producten daarvoor het beste zijn, terwijl je met veel (lang) houdbare producten net zo en lekker kunt koken én kunt variëren. Ontdek welke 10 (lang) houdbare toppers niet mogen ontbreken in jouw voorraadkast.

  1. Houdbare melk

Houd jij ook zo van die typische smaak van houdbare melk? Goed nieuws: houdbare melk bevat net als verse melk van nature eiwitten, calcium en fosfor! Bovendien kun je er prima gerechten mee bereiden, zoals custard (recept), havermoutpap en griesmeelpap. Is de verse melk over datum of op? Superhandig dat je houdbare melk op voorraad hebt!

  1. Vis uit blik

Vis uit blik is ideaal! Het is makkelijk te gebruiken in zowel warme als koude gerechten, lang houdbaar en ook nog eens heel lekker. Wat dacht je bijvoorbeeld van pasta met tonijn (recept), salade met zalm of een sandwich met sardines, Mmm!

  1. Houdbare slagroom

Mist jouw zelfbereide pastasaus toch nog een beetje smeuïgheid? Voeg dan een eetlepel houdbare slagroom toe. Het geeft je pasta een volle en romige smaak. En je verwacht het misschien niet, maar een beetje houdbare slagroom in je smoothie is ook een echte aanrader!

  1. Groente uit blik en pot

Wist je dat groente uit blik en pot evenveel voedingsstoffen bevat als verse groente? Let er alleen wel op dat je voor een variant kiest waaraan geen zout of suiker is toegevoegd. Een stamppotje of een AGV’tje? Je maakt het net zo lekker met groente uit blik en pot.

  1. Tomatensaus en -blokjes

Gehaktballen, lasagne, pasta of een beetje hulp bij de verse tomatensoep. Wat kun je eigenlijk niet bereiden met tomatensaus en -blokjes! En het is nog gezond ook!

  1. Pasta

Pasta is de basis voor bijna elk Italiaans gerecht. Pasta uit de voorraadkast is net zo lekker als verse pasta. En wel zo makkelijk bovendien! Het heeft een goede smaak en een lekkere bite. Kies het liefst voor volkorenpasta, want dat is extra gezond. Kook de volkorenpasta 2 minuutjes langer, veel mensen vinden het dan lekkerder!

  1. Rijst

Eet jij het liefst elke dag Indiaas, Chinees, Indonesisch of Thais? Dan kun je niet zonder een pak rijst. Bewaar je dit op een koele, droge en donkere plek, dan is het meer dan een jaar houdbaar. Dus hamsteren maar!

  1. Noten

Noten zijn gezond doordat zij goede vetten en eiwitten bevatten. En natuurlijk erg lekker! Bovendien kun je met noten behoorlijk variëren. Eet ze bijvoorbeeld als tussendoortje, strooi ze over je salade of ontbijt ermee in je yoghurt of kwark.

  1. Bloem en meel

Houd jij van bakken en zijn de bewoners dol op jouw taarten, bananenbroden en koekjes? Dan weet je als geen ander dat bloem en meel belangrijke basisingrediënten zijn en daarom een flinke plek in je voorraadkast mogen innemen.

  1. Gedroogd fruit

Cranberries, pruimen, vijgen, abrikozen en rozijnen; gedroogd fruit is een veelzijdig product. Heerlijk als tussendoortje in combinatie met noten en een geliefd ingrediënt bij het bakken van onder meer bananenbrood (recept).

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen