• e-learning
  • Energie in eten en drinken

Energie in eten en drinken

Over gezonde voeding wordt veel beweerd. Hoe zit het nou echt? Dát leer je in onze e-learning De basis van voeding. Iedere maand lichten we een hoofdstuk uit. In het hoofdstuk over voedingswaarde en voedingsbehoefte gaan we in op de verschillende voedingsstoffen én leer je alles over energie en calorieën. Dit helpt je een gezonde keuze te maken voor de bewoners, maar ook voor jezelf!

Wat leer je?

  • Welke soorten voedingsstoffen er zijn
  • Hoeveel energie je nodig hebt
  • Wat de energiebalans is

Wat zeggen andere zorgmedewerkers over dit hoofdstuk?

‘Nu ik dit weet lees ik veel vaker etiketten en begrijp ik waar ik op moet letten!’

Soorten voedingsstoffen

Macronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Volkorenpasta, aardappels, peulvruchten, groente en fruit zijn rijk aan koolhydraten. Vlees, zuivel, peulvruchten en noten zijn goede bronnen van eiwitten. Olie, boter, halvarine en margarine zijn bronnen van vetten.

Als ons lichaam een motor zou zijn, dan zijn macronutriënten de benzine. Ze leveren namelijk energie. Met die energie kunnen we bewegen en vinden er allerlei processen in ons lichaam plaats. De energie in voeding wordt uitgedrukt in calorieën. Omdat een calorie heel klein is meten we in kilocalorieën (kcal = 1000 calorieën). Soms zie je Kilojoule (kJ), 1 kJ = 4,2 kcal.

Preview: bekijk alvast deze video

 

Hoeveel heb je nodig?

Om te zorgen dat je lichaam goed functioneert, is het belangrijk om elke dag alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt. Deze voedingsbehoefte hangt af van verschillende factoren, zoals leeftijd en hoe actief je precies bent.

Stel, je bent een vrouw van 39 jaar. Je hebt dan gemiddeld 2.000 kcal nodig. Een man van dezelfde leeftijd heeft 2.500 kcal nodig. Hoe actiever je bent hoe meer energie je op een dag nodig hebt.

Wist je dat je met een uur stofzuigen 260 kilocalorieën verbrandt? Als je rustig zit verbrand je maar 90 kilocalorieën per uur.

Balans

Eet je te veel en beweeg je te weinig? Dan krijg je meer energie binnen dan je verbruikt. En die energie slaat je lichaam op als lichaamsvet. Het gevolg is dat je gewicht stijgt. Andersom geldt het ook: eet je minder energie dan je verbrandt? Dan zal het lichaam energie vrijmaken uit lichaamsvet, waardoor je gewicht afneemt. Het gaat erom dat dit is balans is.

Meld je nu aan voor deze gratis e-learning

Ben je enthousiast geworden? Mooi! Je kunt je je hier namelijk meteen aanmelden en deze e-learning gratis volgen. 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen