Wat is waar over gezonde voeding voor jongeren? 3

Wat is waar over gezonde voeding voor jongeren?

Voor jongeren is gezonde voeding extra belangrijk. Is zuivel een goede keuze? Kunnen ze hyperactief worden van eten? Hoe zit het met frisdrank? En hebben ze extra vitamines nodig? Wij zochten het uit!

Jongeren hebben zuivel nodig
Feit!
Jongeren tussen de 14 en 18 jaar krijgen het advies om 3 porties zuivel per dag te nemen. Melk en melkproducten hebben een hoge ‘nutriëntendichtheid’. Dit betekent dat zuivel veel belangrijke voedingsstoffen zoals eiwit en calcium bevat. Mel is van nature een belangrijke bron van calcium, fosfor, kalium, vitamine B2 en B12.

Je kunt niet hyperactief worden van suiker
Feit!
Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de link tussen suiker en hyperactiviteit. Uit vergelijkingen en combinaties van deze onderzoeken blijkt dat suiker niet de oorzaak is van hyperactief gedrag.

Wel is het zo dat als je veel suikerrijke voedingsmiddelen neemt, je wellicht gezonde producten laat staan. Dat zijn juist de producten die rijk zijn aan goede voedingsstoffen. Door een onvolwaardige voeding kunnen jongeren vermoeid raken of darmklachten krijgen. En dit kan wel onrustiger gedrag veroorzaken.

Een paar glazen frisdrank per dag kunnen geen kwaad
Fabel!
Uit onderzoek blijkt dat dagelijkse consumptie van suikerhoudende dranken ongezond is en zorgt voor een verhoogd lichaamsgewicht. Het is beter om te kiezen voor thee (zonder suiker) of water. Af en toe een glaasje frisdrank kan natuurlijk wel.

Jongeren hebben extra vitamines nodig
Fabel!
Er gebeurt van alles in het lichaam van jongeren. Het lichaam ondergaat een groeispurt en de hormoonhuishouding wordt op zijn kop gezet. Dit heeft invloed op de hoeveelheid vitamines en mineralen die ze dagelijks nodig hebben. Gezonde voeding is in deze periode extra belangrijk. Wanneer jongeren gezond en gevarieerd eten zijn supplementen niet nodig. Tieners met een donkere huid, die een hoofddoek dragen of minder dan een kwartier per dag buiten komen krijgen wel het advies om dagelijks 10 microgram vitamine D te nemen.

 

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen