Over energie

Tijdens de coronacrisis gezond eten en voldoende energie binnenkrijgen is belangrijker dan ooit. Dat geldt voor iedereen en helemaal voor een kwetsbare groep als de bewoners. Goed om eens te kijken wat die ‘energie’ nou precies inhoudt. Wij checkten de fabels en feiten voor je.

Eten en drinken levert energie – Feit

Onze voeding bestaat uit macro- en micronutriënten. De macronutriënten leveren ons energie. Even wat theorie: macronutriënten is een overkoepelende term voor eiwitten, vetten en koolhydraten. Al deze voedingsstoffen leveren ons dus energie, die wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal). Eiwitten en koolhydraten leveren per 1 gram 4 kcal en vetten leveren per 1 gram 9 kcal.  Je hebt dagelijks alle macronutriënten in een goede verhouding nodig om je lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren. Het voedingscentrum adviseert om 40 tot 70% van de energiebehoefte uit koolhydraten te halen en 20 tot 40% uit vetten. Bij eiwit is het advies niet in procenten uitgedrukt, maar in grammen. Per kilogram lichaamsgewicht wordt geadviseerd om 0,8 gram eiwit te gebruiken.

Beweging kost alleen maar energie – Fabel

Beweging kost je in eerste instantie natuurlijk wel energie. Maar ga je regelmatig bewegen, dan word je steeds fitter en energieker. Deskundigen bevelen 30 minuten beweging per dag aan, ook tijdens de coronacrisis. Door alle soorten inspanning leert je hart krachtiger te pompen en verbetert de bloedsomloop. Daarnaast vergroot je longcapaciteit, waardoor je lichaam meer zuurstof opneemt. En dat is weer belangrijk bij het omzetten van voedingsstoffen in energie.

Vitamines en mineralen bevorderen de energiestofwisseling – Feit

Verschillende vitamines en mineralen spelen een rol bij de energiestofwisseling, dit zijn onder andere vitamine B12, B6 en vitamine C. Deze vitamines ondersteunen het energieniveau en helpen vermoeidheid te verminderen. Het mineraal calcium draagt ook bij aan de energiestofwisseling.  Verschillende B-vitamine vind je van nature in dierlijke producten, zoals zuivel, eieren, vlees en vis. Ze komen in kleinere hoeveelheden voor in groente en graanproducten. Vitamine C zit in groente, fruit en aardappelen. Calcium komt van nature in zuivel voor.

Recepttip: maak deze periode regelmatig een lekkere smoothie voor de bewoners met kwark, havermout, aardbeien en wat noten, dit ondersteunt de normale energiestofwisseling (zie recept).

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen