Fit blijven!

We zijn waarschijnlijk meer dan ooit bezig met onze weerstand. Je wilt jezelf en de bewoners gezond en fit houden. En er wordt van alles over weerstand gezegd en geschreven. Maar wat is waar? Wij checkten een aantal beweringen en zetten de fabels en feiten op een rij.

  1. Je weerstand kan verminderen als je niet voldoende eet – feit

Als je minder eet, krijg je minder voedingsstoffen binnen. En je hebt alle voedingsstoffen nodig om fit te blijven. Zorg er daarom voor dat de bewoners (en jijzelf natuurlijk) iedere dag gevarieerd eten: veel groente en fruit en verder zuivel, noten, vis, vlees en volkorenproducten. Een optimale voedingstoestand maakt ons sterker en dus minder vatbaar om ziek te worden.

  1. Vitamine C is de enige weerstandsvitamine – fabel

Vitamine C draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem. Ook vitamine A, B6, B11, B12 en vitamine D doen dit. En vergeet de mineralen niet! IJzer, koper, selenium en zink dragen bij aan de normale werking van het immuunsysteem. Een extra sinaasappeltje eten is altijd goed. Dat geldt trouwens ook voor de andere fruitsoorten, groente en aardappels.

Weerstandsweetje: rauwe rode paprika is een echte vitamine C-bom.

  1. Je moet juist nu vitamine D gebruiken – feit

Vitamine D draagt ook bij tot de normale werking van het immuunsysteem. En de grootste leverancier van vitamine D is de zon. Ons lichaam heeft het licht uit de zon (UV-B) op de huid nodig om vitamine D aan te maken. Helaas staat de zon op het moment te laag hiervoor. Dit kan pas vanaf april, waardoor je vitamine D-voorraad nu aan de lage kant is. Vitamine D komt ook voor in sommige voedingsmiddelen, zoals vette vis (o.a. zalm, haring en makreel) en een beetje in eieren en vlees. Het is dus belangrijk om voldoende van deze voedingsmiddelen binnen te krijgen in deze tijd. Helaas is dit vaak nog niet voldoende. Daarom wordt geadviseerd om supplementen voor extra  vitamine D (20 microgram per dag voor mensen boven de 70 jaar) te nemen.

  1. Bewegen is niet nodig om de weerstand op peil te houden – fabel

Ook beweging is een belangrijke schakel in het immuunsysteem. Door te bewegen stimuleer je de aanmaak van witte bloedcellen. Dat zijn onze verdedigingscellen. Probeer dus, zoveel als mogelijk is, de bewoners dagelijks te laten bewegen.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen