Feiten over eiwitten en de spieren

Meteen na het bewegen een bakje kwark eten. Het is misschien niet het eerste waar de bewoners aan denken. Toch is het een goed idee om ze na de inspanning meteen iets te laten eten of drinken met veel eiwit. Ga er even goed voor zitten (want het is best ingewikkeld), dan leggen wij uit waarom dat zo is.

Eiwitten hebben veel verschillende functies in het lichaam

Even terug naar de basis: wat doen eiwitten eigenlijk precies? Eiwitten hebben veel verschillende functies. Zo ondersteunen ze de groei en instandhouding van de lichaamscellen en weefsels, zoals het spierweefsel. Daarnaast dragen eiwitten bij aan de instandhouding van botten Eiwitten zijn ook onderdeel van het bloed, van enzymen en van sommige hormonen. En dat is waarom eiwitten de bouwstenen van ons lichaam worden genoemd.

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Deze aminozuren zorgen voor de aanmaak van allerlei verschillende eiwitten in ons lichaam. Bijvoorbeeld de eiwitten die in onze bloedcellen zitten of die in hormonen voorkomen, zoals insuline.

Je breekt continu spierweefsel af

Spieren breken zichzelf af én bouwen ook weer op. De opbouw en afbraak van spierweefsel is een continu proces. In ongeveer drie tot vier maanden vervangen we onze complete spiermassa. Het is dus belangrijk om te zorgen dat de opbouw groter is dan de afbraak. Het opbouwen en afbreken van je spieren gaat je hele leven door. Er zit dan ook geen leeftijdsbeperking aan. Toch zie je dat ouderen vaak veel spiermassa verliezen. Dat komt waarschijnlijk doordat ze de eiwitten minder goed opnemen en doordat ze minder actief zijn.

Eiwitten en beweging versterken elkaar

Door te bewegen trekken de spieren samen en geeft het lichaam een signaal af. Hierdoor neemt het lichaam eiwitten op en maakt het spiermassa aan. Dit is hoe bewegen en eiwitinname met elkaar samenhangen. Voeding en inspanning versterken elkaar. Uit studies blijkt dat spieraanmaak tot drie uur na het innemen van eiwitten blijft toenemen, daarna daalt het. Met de juiste balans tussen beweging en voeding kunnen ouderen zorgen dat de spieren niet achteruit gaan. Zelfs met lichte bewegingen kun je al enorm veel bereiken.

Meer weten over eiwitten? Bekijk dan deze video.

Deze video komt uit onze e-learning De basis over voeding, speciaal ontwikkeld voor zorgmedewerkers die meer willen leren over gezonde voeding.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen