Fabels en feiten over vitamine D

Vitamine D is een belangrijke vitamine voor de bewoners. Maar wat doet vitamine D eigenlijk? We zetten de fabels en feiten over deze zonnevitamine op een rij.

Elke dag een kwartier tot een half uur buiten zijn is voldoende voor genoeg vitamine D

Fabel en feit!

Elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten is nodig om vitamine D aan te maken uit zonlicht, dat klopt! Maar, het is niet voldoende. Iedereen boven de 70 jaar heeft 20 microgram extra vitamine D per dag nodig.

Vitamine D en calcium werken samen

Feit!

Door vitamine D wordt calcium goed opgenomen in het lichaam. Calcium draagt bij aan het behoud van normale botten. Calcium zit in zuivel, brood, groenten, peulvruchten en aardappelen. Zuivel zorgt voor 61% van de calciuminname bij ouderen.

In de schaduw maak je geen vitamine D aan

Fabel!

Ook in de schaduw of met bewolkt weer maak je vitamine D aan, maar minder dan in de zon.

Je legt een vitamine D-voorraad aan in de zomer

Feit!

In de zomer maakt het lichaam vaak meer vitamine D aan dan we dagelijks nodig hebben. Dit wordt in het lichaam opgeslagen als ‘wintervoorraad’.

Een vitamine D-tekort komt veel voor

Feit!

Ruim 25% van de zelfstandig wonende ouderen heeft een tekort aan vitamine D. Bij ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen is dit zelfs 60-80%.

Bronvermelding:

Bron:

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen