Fabels en feiten over vezels

Vezels stimuleren de stoelgang Dat weten de meeste mensen wel. Maar er valt nog veel meer over deze voedingsstoffen te vertellen. Welke vezelrijke wetenswaardigheden zijn fabel en welke zijn feit? Wij zetten het voor je op een rij.

Vezels hebben verschillende eigenschappen – feit

(Voedings)vezels vallen onder de koolhydraten en zijn er in uiteenlopende soorten, die allemaal een verschillend effect hebben in ons lichaam. Vezels kunnen oplosbaar en onoplosbaar zijn. Sommige vezelsoorten worden in de dikke darm afgebroken door bacteriën. Dat noem je fermentatie. Vezels kunnen diverse eigenschappen in meer of mindere mate hebben. Ze zijn bijvoorbeeld goed oplosbaar en goed fermenteerbaar of goed oplosbaar en nauwelijks fermenteerbaar. Niet fermenteerbare vezels nemen water op, waardoor het volume van het voedsel in het maagdarmkanaal toeneemt.

Vezels worden verteerd – fabel

Vezels worden niet verteerd door het maagdarmkanaal, zoals dat bij andere voedingsstoffen gebeurt. Fermenteerbare vezels worden afgebroken in de dikke darm. Deze fermentatie levert een beetje energie aan het lichaam, gemiddeld 2 kilocalorieën per gram vezel. De darmcellen kunnen deze energie gebruiken.

Nederlanders krijgen te weinig vezels binnen – feit

Voor mannen geldt een aanbevolen hoeveelheid van 40 gram vezels per dag, voor vrouwen is dit 30 gram. Zowel mannen als vrouwen halen dit niet tot nauwelijks. Gemiddeld krijgen we slechts 20 gram vezels binnen op een dag. Mannen krijgen over het algemeen iets meer vezels binnen (22 gram) dan vrouwen (18 gram).

Vezels en vocht werken samen – feit

Vezels werken in de darm als een soort spons: ze nemen vocht op. Als je een vezelrijk voedingspatroon hebt, is het daarom belangrijk om voldoende te drinken. Bij onvoldoende vocht kunnen vezels averechts werken en is de darmfunctie niet optimaal. Vezels en vocht hebben elkaar nodig voor een normaal ontlastingspatroon. Ook ondersteunen vezels het vergroten van de ontlasting en zijn ze goed voor de darmwerking. Eet je op een dag de aanbevolen 30 tot 40 gram vezels? Drink dan ook 1,5 tot 2 liter vocht.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen