Fabels en feiten over goedkoop eten

Veel mensen denken dat gezond eten duur eten is. Is goedkope voeding dan altijd ongezond of kun je ook gezond eten voor een klein prijsje? Wij checkten de fabels en feiten over goedkoop eten. 

Fastfood is goedkoop – fabel 

Fastfood is natuurlijk heel verleidelijk, maar naar verhouding betaal je veel en krijg je weinig. Fastfood bevat namelijk veel verzadigd vet (het slechte vet), zout en suiker en nauwelijks gezonde voedingsstoffen. Bovendien is fastfood helemaal niet zo snel als de naam je doet denken. Je moet ervoor naar een snackbar en staat op een drukke dag vaak lang in de rij. In die tijd kun je ook een maaltijdsalade of een wokgerecht maken. Zo klaar en op deze manier heb je snel en goedkoop veel voedingsstoffen binnen. En wees eerlijk, eigenlijk is het nog veel lekkerder ook toch? 

Groente is duur – fabel

Verse groente kan best prijzig zijn, maar vaak kosten seizoensgroenten een stuk minder. Ook kun je kiezen voor groente uit pot, blik of diepvries. Deze groente wordt in de fabriek namelijk heel snel verwerkt, waardoor vitamines en andere essentiële voedingsstoffen behouden blijven. Eenmaal bij jou in de keuken hoef je de groente alleen op te warmen. Variatie is natuurlijk wel belangrijk. Eet je uiteenlopende soorten groente, dan krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen. Lees bij groente uit pot of blik wel het etiket goed. Soms zit er in pot- of blikgroente meer zout en suiker dan in diepvriesgroente. 

Je kunt goedkoop gezond eten – feit

Het kan soms best lastig zijn om gezonde voedingskeuzes te maken. Hoe kun je dan ook nog kiezen voor gezond én goedkoop? Dat lijkt misschien moeilijk, maar is het niet. Vaak gaat het zelfs hand in hand. Neem nou de trend om meer havermout en peulvuchten te eten. Dat is hartstikke goed voor je en helemaal niet duur. In havermout en peulvruchten zitten namelijk veel vezels. Bovendien zijn peulvruchten een goede vleesvervanger (vlees=duur), omdat er eiwitten in zitten. 

Zelf maken is goedkoper – feit

Veel mensen kunnen niet zonder een pakje of zakje bij het bereiden van een maaltijd. Maar heb je weleens gekeken wat daarin zit? Kant en klare sausjes bevatten over het algemeen veel suiker en zout en zijn hartstikke duur. Vaak kun je het prima zelf maken en dat is nog een stuk goedkoper ook. Wat dacht je van eigengemaakte tzatziki met komkommer, volle kwark, knoflook en citroensap? Veel smakelijker, goedkoper en gezonder dan een kant-en klare saus. Wees dus lekker creatief!

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen