Fabels en Feiten over gezonder kiezen

Gezonder kiezen? Ja graag, maar dan wel met de juiste kennis. Soms lijkt een keuze verstandig en gezond, maar is dat niet het geval. Het is in ieder geval altijd verstandig om goed te kijken wat er aan ingrediënten in zit. Hierbij 5 fabels en feiten op een rijtje.

Feit: Niet al het bruin brood is volkoren
Denk je dat je goed bezig bent, blijkt het bruine brood dat je hebt gekocht toch niet zo gezond te zijn als je denkt. Soms wordt er kleurstof aan brood toegevoegd zodat het donkerder oogt en anders smaakt. Dit betekent echter niet dat het ook zo gezond is als je denkt. 100% volkorenbrood bevat voldoende vezels, ijzer, jodium en vitamine B. Vraag bij twijfel aan de bakker of het brood 100% volkoren is. Het voedingscentrum raad om 4 of 5 sneetjes volkoren brood voor volwassen vrouwen en 6 tot 8 sneetjes voor mannen per dag aan om de dagelijkse hoeveelheid voedingstoffen binnen te krijgen.

Fabel: Light producten zijn altijd een gezondere keuze dan gewone producten
Light producten bevatten meestal minder calorieën, maar dat betekent niet dat het product altijd gezonder is. Sommige light producten bevatten zelfs meer calorieën. Hoe komt dit? Een product mag ‘light’ worden genoemd als er minimaal 30% minder suiker, vet of energie in zit. Dit moet vermeld staan op de verpakking. Als er minder vet in een product zit wordt dit bijvoorbeeld vervangen door koolhydraten of eiwitten, en ook dat levert energie. Een zak light chips eten betekent niet dat je persé gezond bezig bent. Kies je voor een light product, lees dan altijd het etiket om te kijken of je echt een gezondere keuze maakt!

Fabel: Elke ochtend een glas sinaasappelsap is een goede keuze
Begin de dag goed met een glas sinaasappelsap. Makkelijk, snel en je krijgt allemaal goede voedingstoffen binnen. Toch? Dat is niet helemaal waar. Vooral kant-en-klaar vruchtensappen bevatten namelijk veel suiker. Ook een glas sinaasappelsap kan tot wel 7 suikerklontjes bevatten! Zelf een sinaasappel uitpersen is al gezonder, maar je kunt deze toch beter schillen en opeten. En hoewel er in versgeperst sap best wat vitamine C zit, haal je deze hoeveelheid ook makkelijk uit het eten van twee stuks fruit. Zo heb je ook nog eens een voller gevoel dan na een glas sinaasappelsap. Bovendien zal je gebit je dankbaar zijn, want zure dranken tasten het tandglazuur aan.

Feit: Vergelijk de voedingswaarde van een product per 100 gram en niet per portie
Naast de ingrediëntenlijst staat op een verpakking ook de voedingswaarde van een product. Zo kun je snel en gemakkelijk zien hoeveel voedingsstoffen het bevat. Als je naar de voedingswaardetabel kijkt op een product zie je 100 gram of ‘per portie’ staan. Uiteraard is de voedingswaarde per 100 gram voedingsmiddel hoger dan per portie. Maar dit kan verwarrend zijn, omdat fabrikanten zelf beslissen hoe groot een portie is. Wanneer je dus twee verschillende producten wilt vergelijken, kijk dan naar de voedingswaardes zoals energie, suikergehalte en vetten per 100 gram. Zo weet je zeker dat je het product kiest, welke beter bij jou past.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen