Fabels en feiten over geen vlees eten

Steeds meer mensen schrappen vis en vlees uit hun voedingspatroon. Hieraan kunnen verschillende, persoonlijke beweegredenen ten grondslag liggen zoals dierenwelzijn, het milieu of de gezondheid. Maar ben je nou extra gezond als je vegetarisch eet of mis je daardoor juist belangrijke voedingsstoffen? Wij zetten de fabels en feiten voor je op een rijtje.

Vegetariërs missen veel essentiële voedingsstoffen – Fabel/Feit

Vegetariërs met een gevarieerd voedingspatroon kunnen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen via de voeding. Toch lopen vegetariërs een vergroot risico op het ontwikkelen van een tekort aan vitamine B12 en ijzer, omdat vis en vlees rijk hieraan zijn. Het goede nieuws is dat er voldoende vegetarische alternatieven zijn, waarin deze voedingsstoffen voorkomen. Zo bevatten melk, eieren en kaas vitamine B12. En ijzer zit in volkoren graanproducten, spinazie en boerenkool. Als je goed gevarieerd eet, hoef je ook als vegetariër dus niets tekort te komen.

Vegetariërs eten gezonder – Feit
Een vegetarisch voedingspatroon is volgens het Voedingscentrum een volwaardig voedingspatroon. Vegetariërs met een goed doordacht voedingspatroon krijgen voldoende noodzakelijke voedingsstoffen binnen. Een voedingspatroon met vis en vlees is dan ook niet gezonder dan een vegetarisch voedingspatroon. Sterker nog; wetenschappelijk onderzoek toont aan dat (te) veel vlees eten minder gezond is. Vleeseters krijgen meer verzadigd vet en zout binnen dan vegetariërs.

Tofu is een volwaardige vleesvervanger – Fabel
Tofu levert veel eiwitten, maar geen vitamine B12. Daarom is tofu geen volwaardige vleesvervanger. Vlees is een belangrijke bron van B12 en ijzer. Het is dan ook essentieel dat dat een vleesvervanger deze twee voedingsstoffen bevat. Volgens het Voedingscentrum is een vleesvervanger volwaardig als deze voldoet aan de volgende criteria.

  • Meer dan 20% van de energie moet van eiwitten komen;
  • Meer dan 0.8 mg ijzer per 100 gram;
  • 24 mcg vitamine B12 per 100 gram.

Ben je op zoek naar de juiste vleesvervanger? Lees dan goed het etiket.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen