Overzicht van gezonde voeding

Wat is waar over de basisvoeding?

Als zorgmedewerker krijg je vaak te maken met voeding, want je moet keuzes maken voor de bewoners. Hoe weet je wat gezonde voeding is en wat niet? Gezond eten is behoorlijk complex. Trends volgen elkaar in sneltreinvaart op en er wordt van alles over gezonde voeding geschreven en beweerd. Daarom zetten we vijf feiten en fabels over gezond en ongezond eten op een rij.

 

1. Alle koolhydraten zijn ongezond

Fabel! Koolhydraten zijn namelijk een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Koolhydraten uit volkorenproducten, zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta staan dan ook niet voor niets in de Schijf van Vijf. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen die arm zijn aan voedingsstoffen, zoals frisdrank, koek en snoep zijn niet goed voor de gezondheid.

2. Eiwitten zitten niet alleen in ei

Feit! Eiwitten komen in veel meer voedingsmiddelen voor. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

3. Alle soorten vet zijn ongezond

Fabel! Vet komt voor in verschillende vormen: onverzadigd en verzadigd vet. Vet in voedingsmiddelen bestaat altijd uit een combinatie van beide. Verzadigd vet is het slechte vet, het verhoogt het LDL-cholesterol (slechte cholesterol). Onverzadigd vet is het goede vet en dat verlaagt juist het LDL-cholesterol.

4. Per dag moet je minimaal 1,5 tot 2 liter drinken

Feit! Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig in de vorm van dranken. De hoeveelheid hangt van verschillende factoren af. Ouderen hebben iets meer vocht nodig. Water, koffie en thee zonder suiker zijn de beste keuze. Zuivel telt ook mee.

5. Vitamines komen alleen voor in groente en fruit

Fabel! In groente en fruit komt veel bijvoorbeeld veel vitamine C en vitamine B11 voor. Maar in zuivel, vlees en vis zit bijvoorbeeld veel vitamine B12. Er zijn 13 verschillende vitamines en ze zijn allemaal even belangrijk.

Het gaat dus om een gevarieerde voeding, zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt!