7 opvallende fabels over voeding

Je hoort het vaak genoeg: gekke, opvallende weetjes over eten en drinken. Eet geen banaan, wat die ‘stopt’ de darmen en neem geen avondsnack mogen omdat de stofwisseling stopt na 8 uur ‘s avonds. Allemaal onzin! Wij delen de meest opvallende voedingsfabels.

Bananen verstoppen niet
Gelukkig niet! Bananen verstoppen de darmen niet. Het tegendeel is zelfs waar: een banaan bevat juist vezels. Daarnaast bevatten ze koolhydraten, vitamines en mineralen. Bananen zijn dus altijd een goede keuze als tussendoortje of door je yoghurt.

Je neemt alleen ijzer uit vlees op
Steeds meer mensen eten vegetarisch of veganistisch. Als je alleen meer ijzer uit vlees zou halen, dan hebben deze mensen een probleem! Gelukkig kun je ook ijzer uit plantaardige producten halen zoals volkorenproducten, peulvruchten, noten en groene groenten. Wist je dat vitamine C de opname van plantaardig ijzer bevordert? Een kiwi bij de broodmaaltijd is daarom een heel goed idee.

Een avondsnack levert nutteloze energie
Zeker niet! Wist je dat het voor patiënten of bewoners die moeten herstellen juist heel goed is om een snack te nemen voordat ze gaan slapen? Wel een snack die veel eiwitten bevat. Eiwitten dragen namelijk bij aan de instandhouding van spiermassa. Regelmatig een eiwitrijke hapje of drankje serveren is dus goed voor de bewoners.

Melk is voor kalfjes
Zuivel staat niet voor niets in de Schijf van vijf. Melk- en melkproducten bevatten namelijk veel verschillende voedingsstoffen. Zo bevatten de melkproducten calcium en eiwitten en daar boven op bevat melk ook vitamine B2 en B12. Om deze reden maakt zuivel onderdeel uit van een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Je moet zo min mogelijke koolhydraten eten
Als je wilt afvallen of gezond wil eten, dan moet je koolhydraten uit je voeding schrappen. Zo zwart wit is het niet, je hebt koolhydraten namelijk nodig als brandstof. Koolhydraten leveren energie, best belangrijk dus. Wil je een gezondere keuze maken? Eet dan minder snoep, koek, taart en kies voor volkoren koolhydraatproducten, zoals volkorenbrood, – en pasta en zilvervliesrijst.

Je komt aan als je na acht uur ’s avonds eten
Ook na acht uur ’s avonds kun je eten verteren. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel calorieën je op een dag eet en hoeveel je er verbrandt. Wil je afvallen? Dan is het slim om ’s avonds niet te veel meer te eten. Voor bewoners die juist wat extra’s kunnen gebruiken is een gezonde avondsnack wel goed. Kies voor kwark met fruit, een paar blokjes kaas of ongezouten noten.

Groente koken in veel water is het gezondst
Groente bevat veel vezels, vitamines en mineralen en weinig calorieën: een topcombi. Je kunt ze alleen beter niet in te veel water koken. Tijdens het koken in (te) veel water zorgt ervoor dat de vitamines en mineralen verloren gaan en in het water terecht komen. Als je de groente afgiet gooi je de voedingsstoffen allemaal weg. Kook dus in een klein laagje water.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen