Homepagina 3

Zo gezond als een vis

Laatst ging ik op visite bij mijn oudtante Els, een nog kwieke dame op leeftijd. Ze woont in een kleine zorginstelling in de buurt en geniet nog volop van het leven. Er is maar één ding waar ze van baalt: alle medicijnen die ze dagelijks moet slikken. Sinds kort is daar nóg een pil bijgekomen: een vitamine D supplement. ‘Wat een onzin, ik kom toch voldoende buiten’, klaagde ze. Als voedingsdeskundige, gespecialiseerd in vitamines nota bene, voelde ik me geroepen om haar uit te leggen waarom deze vitamine juist voor haar zo belangrijk is.

Vitamine D

‘Wist u dat vitamine D één van de weinige vitamines is die we zelf aanmaken?’, begon ik enthousiast te vertellen. ‘Het grootste deel van de hoeveelheid vitamine D die we dagelijks nodig hebben maken we aan uit zonlicht via onze huid. De rest halen we uit onze voeding, een beetje uit vlees en eieren en uit halvarine en margarine, want daaraan wordt het toegvoegd. Maar een hele goede voedingsbron van vitamine D is vette vis.’

Dus: haring!

‘Aha’, zegt mijn bijdehante tante. ‘Vette vis, dus ook haring. Daar ben ik dol op. Met uitjes natuurlijk. En het allerlekkerst is de nieuwe haring. Ik las ergens een berichtje: op 18 juni is het vlaggetjesdag, dan komt de nieuwe haring aan land. Nog héél even geduld dus. Maar hoe zat het nou met die vitamine D, waar is het ook al weer goed voor?’

Vitamine D en calcium versterken elkaar

De botten

‘Vitamine D draagt bij aan het behoud van normale botten’, leg ik uit. Tante Els vertelt over haar dagelijkse porties zuivel. Ze is dol op yoghurt en kwark en in de zorginstelling maken ze heerlijke toetjes, met verschillende soorten vla. ‘Heel goed, tante Els, ‘in zuivel zit veel calcium en dit mineraal draagt samen met vitamine D bij aan het behoud van normale botten. Vitamine D en calcium versterken elkaar.’

Extra vitamine D

En ik kon ik maar niet ophouden over vitamine D. Er is ook zoveel onderzoek gedaan naar deze vitamine. Toen ik vertelde dat vitamine D ook bij kan dragen aan de weerstand en je daardoor minder kan hebt om snel ziek te worden luisterede tante aandachtig. Ze wil niet liever dan fit door het leven gaan.

Ouder worden

‘Maar waarom moet ik nou die pil met extra vitamine D slikken?’, vraagt ze terecht. Ik vertel haar dat de ouder wordende huid dat minder goed vitamine D kan aanmaken. Daarom hebben alle vrouwen vanaf 50 jaar 10 microgram extra vitamine D nodig en vanaf 70 jaar hebben zowel mannen als vrouwen een supplement nodig met de dubbele hoeveelheid.

Mijn oudtante is overstag. Ze slikt braaf, naast de andere medicijnen, een vitamine D-pilletje. Daarnaast neemt ze 4 porties zuivel per dag. En ik heb haar moeten beloven om meteen na vlaggetjesdag een nieuwe haring met haar te gaan eten. Maar, dat is geen straf!

5 redenen waarom eten lastig kan zijn 1
Over Suzan Tuinier
Suzan Tuinier is voedingsdeskundige. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om haar mening en advies te geven op radio en Tv én ze beantwoordt online veel vragen over gezonde voeding.