Goede voeding: wees allert! 1

Goede voeding, wees alert!

Mensen wonen tegenwoordig langer thuis, dat is door de politiek bepaald en veel mensen vinden dit ook fijn. Ze kunnen zo lang mogelijk in hun oude vertrouwde omgeving blijven. Maar het brengt ook risico’s met zich mee, vooral als mensen onvoldoende mantelzorg om zich heen hebben en zowel lichamelijk als geestelijk achteruitgaan. Het koken van een gezonde maaltijd met voldoende voedingsstoffen is dan een hele opgave.

Ik merk in mijn werk als diëtist in het verpleeghuis dat de ouderen steeds vaker geen optimaal voedingstoestand hebben als ze worden opgenomen. Het erge is: ze hebben dit zelf niet door en de familie en mantelzorgers ook niet!

Laatst werd ik gebeld. Of ik met spoed kon aanschuiven bij een cliëntbespreking. Tijdens zo’n overleg maken we afspraken met de cliënt en de familie. Wat bleek? De arts had de lab-waarden binnen en deze cliënt had forse tekorten aan voedingsstoffen. Een tekort aan vitamine B12, foliumzuur én een te laag Hb. Ik vroeg de familie wat hun moeder de laatste tijd had gegeten. Ze vertelden dat ze maar weinig at van de warme maaltijd, vooral het vlees liet ze vaak staan. Daarnaast at ze alleen boterhammen met jam en nam geen melkproducten. Ze was wel dol op koekjes en snoepjes, maar fruit nam ze niet dagelijks.

Na dit overleg ging ik aan de slag en vroeg ik na wat ze precies at en berekende ik wat ze precies binnenkreeg. Deze mevrouw scoorde op bijna alle voedingstoffen een tekort, vooral de eiwitten en de vitamines die daaraan gekoppeld zijn in de voeding. Die vitaminetekorten waren dus heel goed te verklaren! Later bleek ook nog dat deze mevrouw geestelijk erg achteruit was gegaan.

Daarna heb ik afgesproken dat we de lekkere tussendoortjes waar mevrouw zo van geniet wat slimmer kiezen: blokjes kaas en vleeswaren of stukjes vis. De voeding op de kleinschalige woongroep hebben we aangepast met een beker melk bij de lunch, rolletjes kaas bij het brood, een toetje extra en de zorgmedewerkers stimuleren ook het eten van vlees, vis en ei-gerechten. Zo krijgt ze meer eiwitten binnen. Van een tekort aan eiwitten weten we dat de spierkracht snel kan afnemen. Goed om te weten en gemakkelijk wat aan te doen.

Ik wil iedereen die dit leest uitdagen om proactief om te gaan met dit probleem. Als we zorgen voor goede bijscholing en samenwerking met diëtisten én als we met z’n allen alert zijn dan kunnen we dit vroeg signaleren. Een goede voedingstoestand verhoogt tenslotte de kwaliteit van leven van onze ouderen, en daaraan bijdragen is toch ons doel?!

Tot slot nog een paar praktische tips:

  • Voeg zuivel toe aan het dagmenu met plakjes/blokjes kaas, yoghurt, melk en een gevarieerd aanbod aan toetjes en drinkbare zuivel
  • Neem dagelijks vers fruit; dit kan gemakkelijk met bijvoorbeeld bakjes kant-en-klare fruitblokjes uit de supermarkt
  • Houd het gewicht goed in de gaten; maandelijks wegen kan vaak gemakkelijk worden gedaan

 

 

 

Goede voeding: wees allert! 2
Over Monique Wrenger
Monique is diëtist bij Carint Reggeland in het oosten van Nederland.