Geef ze energie! 2

Geef ze energie!

Op het moment dat ik deze column schrijf vallen de mussen van het dak. Het is zo warm dat weinig mensen zin hebben om te bewegen. Maar gelukkig is het zelden zo heet in Nederland. Bijna altijd is het perfect beweeg-weer. Bewegen is gezond voor ons allemaal! Een gezonde leefstijl zorgt ook dat we gezond oud worden. En als je al op leeftijd bent blijft bewegen van belang. Maar ja, dat schiet er vaak bij in. Bijvoorbeeld wanneer iemand slechter ter been is.

Bewegen ouderen te weinig?

Dat is een vraag die ik me als arts stel als ik hieraan denk. Tja, wat is te weinig? Er is onderzoek gedaan naar hoeveel beweging een mens nodig heeft. Goed nieuws voor jou als zorgmedewerker: jij komt vast ruimschoots aan de benodigde beweging. Maar hoe zit het met de bewoners, hoeveel moeten zij bewegen? Om je gezondheid als 65-plusser te onderhouden, is minimaal 150 minuten per week matig intensief bewegen, verspreid over verschillende dagen, noodzakelijk volgens de beweegrichtlijnen voor ouderen.

Waarom is bewegen nou zo goed?

Bewegen bij ouderen in het algemeen en in verzorgingshuizen in het bijzonder kan positieve effecten hebben op veel verschillende dingen: een beter lichamelijke conditie, minder risico om te vallen, beter voor het geestelijke welzijn én goed voor de sociale contacten.

Mogelijk kennen jullie Professor Scherder van televisie. Hij geeft ook college voor de Universiteit van Nederland; een youtubekanaal voor ons allemaal en in 15 min vertelt ie wat de relatie is tussen bewegen en gezond blijven. Die positieve effecten op de hersenen worden in dit college perfect uitgelegd door Professor Scherder. Kijk hier dit interessante college.

Een bijzonder leuk project vind ik ‘Fietsmaatjes’. Een site waarmee fietsers en mensen die niet meer zelfstandig kunnen fietsen elkaar kunnen vinden en op de duofiets naar buiten gaan en in beweging kunnen komen.

Meer bewegen?

Hoe kun je zorgen dat bewoners meer bewegen? Dat kan heel simpel door ze ‘in het klein’ te stimuleren. Laat iemand zelf opstaan in plaats uit de stoel te tillen. Bekijk met je bewoner wat er mogelijk is qua beweging en ga daar actief mee aan de slag. Ik weet zéker dat je de bewoners in beweging krijgt en energie geeft. En dat geeft jou natuurlijk ook energie.

Tips van ouderenarts Yvonne:

  1. Leg aan de bewoner het belang van bewegen uit en zoek naar uitdagingen.
  2. Stimuleer mantelzorgers en vrijwilligers (en misschien wel je collega’s) mensen zoveel mogelijk zelf te laten doen wat ze kunnen. Rust roest…
  3. Wie weet kan er binnen de organisatie aandacht besteed worden aan fietsmaatjes en kun je naasten ook hierop attenderen. Deze video geeft een mooi beeld hoe het gaat en kun je hiervoor gebruiken.
  4. Wie weet kan er een potje gevonden worden om fitnessapparatuur aan te schaffen. Betrek de cliëntenraad erbij?

Meer weten over ouderenarts Yvonne van Ingen? Zie www.yvonnegvaningen.nl.

 

Samen verhogen we de kwaliteit van leven!
Over Yvonnen van Ingen
Yvonne G. van Ingen is arts, consulent en docent palliatieve zorg en ouderenzorg. Zie ook www.yvonnegvaningen.nl