Griesmeelpudding met bessensaus

Griesmeelpudding

Superfood, groene smoothies en andere hippe, gezonde voedingsmiddelen; tijdens het eerste jaar van mijn studie Voeding en Diëtetiek hield ik me er dagelijks mee bezig. Toen mijn oma een keer naar mijn opleiding vroeg, vertelde ik haar enthousiast over deze nieuwe ontwikkelingen. ‘Slaan we hier niet in door?’, reageerde mijn oma. ‘Wat is er mis met een boterham met kaas en een glas melk? Daar zijn wij toch ook groot van geworden?’ In die tijd wilde ik niets weten van die “oubollige” voedingsproducten, maar nu moet ik mijn oma toch ook een beetje gelijk geven. Want kaas en melk bevatten veel eiwitten. En die heb je hard nodig.

Eiwitten zijn goed voor ons functioneren, voornamelijk voor onze spieren. Omdat ouderen spiermassa en spierkracht verliezen, hebben zij helemaal voldoende eiwitten nodig. In mijn werk als klinisch diëtist ben ik dagelijks bezig met de eiwitinname van mijn patiënten. Ik geef informatie over waarom en hoeveel eiwitten zij nodig hebben. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat zij goed weten welke producten (veel) eiwitten bevatten. In het ziekenhuis maken wij vaak gebruik van medische drinkvoeding. Al in een klein volume geeft dit veel energie en eiwitten. Dit werkt echter niet altijd goed, omdat patiënten er een vol gevoel van krijgen. In dat geval ga ik samen met hen op zoek naar andere mogelijkheden. Een dieet met yoghurt, (karne)melk en kaas, werkt meestal ook. En dit zijn allemaal bekende producten.

De bewoners in jouw zorginstelling houden waarschijnlijk ook van bekende producten en dan het liefst in ouderwetse gerechten. Draadjesvlees bijvoorbeeld, een oud vertrouwd vleesgerecht dat ook nog eens veel eiwitten bevat. Alleen jammer dat vlees nog weleens lastig ligt bij ouderen. Het smaakt ze minder of ze hebben moeite met de structuur. Een andere klassieker en een echte aanrader is griesmeelpudding. Het wekt herinneringen op bij de bewoners, is makkelijk te eten, lekker én een bron van eiwitten. In een schaaltje griesmeelpudding zit maar liefst 8 gram eiwit!

Mijn superfood, groene smoothies en andere hippe voedingsmiddelen laat ik bij de meeste van mijn patiënten dus maar achterwege. Ik zoek met hen wel naar de “oubollige”, bekende producten, die ook nogeens eiwitten bevatten.

Michelle Vrij is diëtist, werkt in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en heeft haar eigen praktijk.

Cookies op Voeding in de Zorg

Om je de best mogelijke ervaring op onze website te kunnen bieden maken we gebruik van cookies. Door deze te accepteren geef je ons toestemming om deze cookies te plaatsen. Wil je liever niet alle soorten cookies toestaan? Dan kun je zelf je cookievoorkeuren aanpassen. Je kunt je voorkeuren natuurlijk ook altijd op een later moment wijzigen. Meer informatie vind je in ons Privacy Statement.

Cookievoorkeuren aanpassen