Een krachtige combinatie 2

Een krachtige combinatie

Mevrouw Graafman komt wekelijks op mijn spreekuur. Ze verblijft zes weken op onze revalidatieafdeling, omdat ze thuis is gevallen en daardoor haar heup heeft gebroken. Omdat ze nog niet veilig genoeg kon lopen om weer naar huis te kunnen, krijgt ze bij ons dagelijks fysiotherapie en komt ze wekelijks bij mij. Ze was thuis namelijk ook al wat afgevallen, en uit onze metingen bleek dat mevrouw Graafman te weinig spieren heeft. Zij moet dus aan de krachttraining en eiwitrijke voeding om dit weer op te bouwen! ‘Maar ik hou eigenlijk niet zo van eieren. Het lukt me dus niet om meer eiwit te eten’, zei ze bezorgd.

Vanaf je 30e jaar start het proces van verlies van spierkracht en spiermassa bij veroudering. Maar niet alleen veroudering heeft hier invloed op, ook minder bewegen en ziekte kunnen verlies van spiermassa veroorzaken. Minder spiermassa en spierkracht zorgen er onder andere voor dat je weerstand lager wordt, maar ook dat je minder balans hebt en daardoor sneller valt. Hierdoor kunnen mensen vaak minder lang zelfstandig  blijven wonen.

Kan je dit dan tegengaan? Niet helemaal. Wel kan je het proces vertragen door actief te blijven bewegen en spierversterkende oefeningen te doen. Heel belangrijk is de combinatie met eiwitrijke voeding. Eiwitten zijn namelijk de bouwstoffen van het lichaam. Moet je dan, zoals mevrouw Graafman mij vraagt, elke dag een ei eten? Nee hoor! Er zijn veel producten die eiwitten bevatten! Vaak zie ik bij ouderen een standaard ontbijtje: een beschuitje met jam en een kopje thee. Dit zijn allemaal producten met geen of weinig eiwitten.

Een dagmenu met een ruime hoeveelheid eiwit zou er zo uit kunnen zien:

  • Ontbijt:
    • sneetje volkorenbrood en een sneetje roggebrood besmeerd met halvarine of margarine uit een kuipje met een plakje 30+ kaas
    • Glas halfvolle melk
  • Tussendoor
    • Koffie met halfvolle koffiemelk
    • een volkoren biscuitje
  • Lunch
    • 2 volkoren boterhammen met halvarine of margarine uit een kuipje, belegd met 30+ kaas, een plakje mager vleeswaren of huttenkäse
    • Glas karnemelk
  • Tussendoor
    • Thee zonder suiker
    • Portie fruit
  • Warme maaltijd
    • 1 portie vlees, 250 gram groente, 3 aardappelen Varkensoester met champignons, rode bietjes en aardappelen
    • Schaaltje halfvolle yoghurt
  • In de avond
    • Schaaltje magere kwark met een handje ongezouten noten

Mevrouw Graafman en ik hebben samen gekeken naar welke producten het best bij haar eetpatroon passen. Toen ze weer thuis was is ze doorgegaan met de adviezen die ze van mij en van de fysiotherapeut had gekregen. Na een aantal maanden kwam ze nog een keer langs bij mij, en vertelde trots dat ze zich nog nooit zo fit heeft gevoeld!

Samen eet je beter!
Over Sabine Abbink- van den Berg
Sabine is diëtist voor geriatrie en ouderen. Dit is helaas haar laatste columnn voor Voedingindezorg. Ze is inmiddels begonnen met master physician assistant. Ze geeft het stokje door aan een collega-diëtist.