Afvallen? Zo gaat het lukken!

Afvallen? Zo gaat het lukken!

In het begin van het jaar staat afvallen hoog op het lijstje van mijn collega’s. Gelukkig weten ze me dan te vinden als ze vragen hebben. Zo ook Jan die vol enthousiasme aan de slag is gegaan, maar het moeilijk vindt om zijn voeding écht aan te passen en het ook vol te houden. Omdat ik heel vaak merk dat mensen het moeilijk vinden hun eetpatroon blijvend aan te passen, kon ik hem wel wat tips geven….

Zorg voor regelmaat!

Probeer op vaste tijden te eten, als je vrij bent én als je moet werken. Het is makkelijk om even iets naar binnen te werken tussen de bedrijven door, maar vaak is er wel een moment om te zitten bij je bewoners en mee te eten. Probeer 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes te nemen, zoals fruit, een rijstwafel met hummus, een handje noten, een paar tomaatjes: er is genoeg keus! Probeer daarnaast altijd zittend aan tafel te eten, pas dan ben je echt bewust van wat je eet.

Drink!

Probeer elke dag genoeg te drinken: 2 liter. Dat klinkt veel, maar alles telt mee, ook zuivel zoals magere melk bij je broodmaaltijd. Vind je water saai? Je kunt tegenwoordig overal flesjes kopen met een filter, waar je met bijvoorbeeld citroen en munt of ander fruit een lekker gezond smaakje aan je water geeft. Een bijkomend voordeel: een flesje zorgt ervoor dat je makkelijk een slokje extra neemt en je kunt zien hoeveel je drinkt!

Minder vlees!

Probeer eens wat vaker een dagje zonder vlees, vervang dit door bijvoorbeeld peulvruchten. Er zijn tegenwoordig zoveel lekkere vegetarische recepten te vinden, dat je vlees niet hoeft te missen! Als je dit goed vervangt dan heb je geen extra vitamines en mineralen nodig.

Kleine stappen!

Probeer niet te grote doelen te stellen, maar kijk naar wat haalbaar is. Als je nooit fruit eet, is twee keer per dag wel een grote stap. Probeer dan te starten met drie keer per week, en bouw dit dan op. Leg de lat niet te hoog voor jezelf: 10kg in een maand afvallen is te moeilijk én niet gezond. 10% gewichtsverlies in een half jaar is een mooi doel!

Beweeg!

Misschien is sporten voor jou niet haalbaar met onregelmatige werktijden, maar tegenwoordig zijn stappentellers overal verkrijgbaar. Probeer elke dag minstens 10.000 stappen te lopen, en probeer een gedeelte daarvan buiten te doen om je hoofd leeg te maken en wat frisse lucht binnen te krijgen.

Ik hoop dat je zo fris aan 2018 kunt beginnen! Mocht je er toch meer moeite mee hebben? Natuurlijk mag je genieten van je welverdiende rust en hoef je niet iedere avond naar de sportschool. Maar neem dan een glas thee of een schaaltje magere kwark met fruit. Zo geniet je toch van het moment!

Met Jan gaat het best goed, hij is inmiddels 2,5 kilo afgevallen en voelt zich een stuk fitter. Op moeilijke momenten belt hij me soms even, als extra steuntje in de rug. Want laten we eerlijk zijn, afvallen is toch ook niet zo gemakkelijk als het lijkt?

Samen eet je beter!
Over Sabine Abbink-van den Berg
Sabine is diëtist voor geriatrie en ouderen