30 seconds 2

30 seconds

Wat een hilarisch spel is het: 30 seconds! In een halve minuut moet je zoveel mogelijk omschrijvingen raden. Het is het favoriete spel van mijn vriendinnengroep en bovendien een goed spel om ons geheugen een beetje te trainen. Maar naarmate de avond vordert, worden er stééds minder goede antwoorden gegeven. We drinken er namelijk graag een glaasje wijn bij en alcohol heeft snel effect: waar we eerst zonder moeite 5 goede antwoorden gaven, lukt ons dat al snel niet meer. Alcohol heeft invloed op je hersenenfunctie. ‘Zijn er eigenlijk ook voedingsmiddelen die een goede invloed hebben op ons brein’, vraagt een van mijn vriendinnen?

‘Tijd voor een klein lesje voedingsleer’, zeg ik lachend. Ik vertel dat DHA vetzuur draagt bij aan de hersenfunctie. DHA vetzuren zitten vooral in vette vis.. ‘Docosahexaeenzuur’, zeg ik tot mijn verbazing zonder dubbele tong. ‘Zalm, haring en makreel op het menu zetten is dus geen slecht idee. Ook koolhydraten hebben effect op de hersenfunctie . Suikers, zetmeel en vezels zijn vormen van koolhydraten in onze voeding. Die eerste twee leveren het brein glucose en dus energie.’

En ik ga nog even door. ‘Er zijn ook voedingsstoffen die specifiek effect hebben op de instandhouding van normale hersenfunctie. Het gaat om zink, ijzer en jodium. Zink zit van nature in vlees, vis, bruinbrood, peulvruchten en rijst. Jodium in zeewater en in drinkwater. Via deze wegen komt jodium in zeevis en groenten terecht. Jodium wordt ook toegevoegd aan zout, maar teveel zout is weer niet gezond. Zuivel levert trouwens ook van nature een bijdrage aan de jodiuminname. IJzer komt voor in dierlijke producten zoals vlees(waren), en in plantaardige producten, zoals aardappelen, brood en groenten.’

En nu ik eenmaal de kans heb om iets te vertellen over mijn boeiende vak, vertel ik over de darmen. ‘Door fermentatie in de dikke darm komen stoffen vrij die waarschijnlijk ook invloed hebben op ons brein. We spreken over de ‘brain-gut axis’, de verbinding tussen darmen en hersenen.’ ‘Boeiend hè’, zeg ik hoopvol. Ik kijk om me heen, de aandacht is intussen wel verdwenen.

Toch lijkt het of mijn vriendinnen de boodschap hebben begrepen. Een vriendin smeert een toastje zalmsalade. We hebben er lol om, maar zou het helpen? Een van mijn vriendinnen maakt ondertussen nog een fles wijn open.  Voor ons brein zou het beter zijn om dat niet te doen. 30 seconden twijfel ik. Ik besluit ze er maar niet op te wijzen en m’n mond te houden. Het is veel te gezellig…

5 redenen waarom eten lastig kan zijn
Over Suzan Tuinier
Suzan is voedingsdeskundige en communicatieadviseur bij Nutrimedia. Ze is verbonden aan voedingindezorg.nl.